جابجایی سنجی سازه های بزرگ با استفاده از فتوگرامتری پهپاد مبنا

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
باوجوداینکه فتوگرامتری برد کوتاه در حوزه مهندسی عمران به ویژه جابجایی سنجی سازه های بزرگ مقیاس خیلی متداول نشده است، اما پروژه های موفق اجراشده در این زمینه گویای پتانسیل بالای این روش در این حوزه است. امروزه با در دسترس بودن دوربین های پیشرفته رقومی ارزان قیمت، امکان اخذ و پردازش نرم افزاری تصاویر رقومی و درکل کم هزینه تر و آسان تر شدن پیاده سازی سیستم های فتوگرامتری، امکان به کارگیری بیش ازپیش فن های فتوگرامتری به عنوان جایگزینی برای روش های سنتی جابجایی سنجی، توجیه های بیشتری یافته است. این مقاله یک روش نوین نظارت و بررسی سازه های بزرگ مقیاس بر اساس نظارت بصری را بیان می کند. این روش، تشخیص جابجایی سازه ها بر اساس روش های فتوگرامتری و بینایی ماشین با استفاده از آنالیز تصاویر اخذشده به وسیله ی پهپاد را امکان پذیر می سازد. در این تحقیق با علم بر اینکه جابجایی سازه موردمطالعه در یک بازه زمانی کوتاه نزدیک به صفر است؛ روش فتوگرامتری پهپاد مبنا مورد ارزیابی قرار گرفت؛ به این صورت که مختصات به دست آمده برای دو اپک باهم مقایسه شده و اختلاف به دست آمده بیانگر دقت روش مذکور می باشد. علاوه بران با طراحی یک ابزار برای سنجش صحت روش فتوگرامتری، تغییری مشخصی در موقعیت دونقطه در مرحله دوم داده شد و میزان جابجایی این تغییر با استفاده از روش ارائه شده موردبررسی قرار گرفت. با توجه به دقت به دست آمده که 89/1 میلی متر می باشد، می توان نتیجه گرفت که ترکیب سیستم هواپیمای بدون سرنشین و روش های فتوگرامتری و بینایی ماشین می تواند به بهبود کیفیت و دقت نظارت سازه ها کمک کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1844304 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!