تعیین کاربری اجتماعی در محیط های شهری بر مبنای بعد معنایی داده های شبکه های اجتماعی مکان مبنا

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
شناخت محیط های شهری و درک رفتار حرکتی شهروندان یک زمینه تحقیقاتی مهم در حوزه تحلیل داده های مکانی است. شبکه های اجتماعی مکان مبنا داده های به روز، غنی و عظیمی را که کاربران به طور صادقانه ای از رفتار مکانی، زمانی و معنایی خود به اشتراک می گذارند، ثبت و جمع آوری می کنند. در این تحقیق تلاش شده است بر مبنای داده های مکانی و معنایی شبکه های اجتماعی مکان مبنا، محیط های شهری بر مبنای کاربری های اجتماعی خوشه بندی شوند. بدون تردید ساختار فیزیکی و همچنین کاربری یک منطقه شهری بر روی رفتار مکانی شهروندان تاثیر می گذارد و این تاثیر به داده های شبکه های اجتماعی مکان مبنا نیز سرایت می کند. در این راستا در اولین گام با به کارگیری یک الگوریتم خوشه بندی مبتنی بر شبکه عصبی رقابتی (SOM) داده های مکانی کاربران خوشه بندی می گردد. سپس با رسم دیاگرام ورونوی بر روی مراکز خوشه ها، محیط شهری به چند منطقه افراز شده و داده هایی که کاربران در هر منطقه ثبت کرده اند مشخص می شود. پس از استخراج درصد هر گروه از داده های معنایی و با در نظر گرفتن وزن هر یک از این گروه ها، با بهره گیری از الگوریتم فرا ابتکاری ژنتیک شاخص بهینه ای برای تعیین کاربری اجتماعی محاسبه می گردد. سپس با استفاده از یک الگوریتم خوشه بندی بر مبنای شاخص تعیین شده، به هر منطقه یک بعد معنایی که نماینده کاربری اجتماعی آن منطقه است، نسبت داده شد. به منظور ارزیابی روش پیشنهادی، نمودار تغییرات زمانی تعداد داده ها در طول شبانه روز برای پنج روز کاری هفته و دو روز پایان هفته برای هر گروه از داده های معنایی رسم شده و برای خوشه های شناسایی شده از روش پیشنهادی نیز استخراج گردید. سپس از همبستگی بین این نمودارها به عنوان شاخص ارزیابی روش پیشنهادی استفاده شد. نتایج حاصل از این تحقیق، بیانگر پتانسیل بالای شبکه های اجتماعی مکان مبنا برای شناخت محیط های شهری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 145
لینک کوتاه:
magiran.com/p1844322 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!