استفاده از مدل ESTARFM برای ادغام محصولات دمایی سنجنده های ASTER و MODIS به منظور تهیه نقشه دمای سطح زمین با توان تفکیک مکانی بالا

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به دلیل محدودیت های فنی و مالی، تجهیزات سنجش ازدوری به طور هم زمان نمی توانند توان تفکیک بالای مکانی و زمانی را برای یک سنجنده فراهم آورند. بااین وجود نیاز به پایش تغییرات فصلی مناطق مختلف در سطح توان تفکیک بالای مکانی در حیطه علوم تغییرات جهانی ضروری به نظر می رسد. دوره بازگشت 16 روزه سنجنده استر، استفاده از این سنجنده را برای مطالعه فرایندهای بیوفیزیکی جهانی که شامل دوره های سریع رشد می شوند را به طور گسترده ای محدود کرده است. در مناطق ابری زمین وضع بدتر هم می شود و محققین باید خوش شانس باشند که دو یا سه تصویر بدون ابر در یک سال از منطقه به دست آورند. در همین زمان توان تفکیک مکانی پایین سنجنده هایی چون مادیس توانایی سنجنده را برای بیان کمی فرآیندهای بیوفیزیکی در مناطق ناهمگن محدود می کنند. در این تحقیق روشی تحت عنوان مدل بهبودیافته ادغام سازگار مکانی و زمانی یا ESTARFM برای ترکیب محصولات دمای سطح زمین سنجنده های استر و مادیس استفاده شده است. با استفاده از این روش اطلاعات پرتکرار زمانی سنجنده مادیس و اطلاعات با توان تفکیک مکانی بالای سنجنده استر می توانند برای کاربردهایی که به توان تفکیک بالا در دو بعد مکان و زمان نیاز دارند ترکیب شوند. نتایج این الگوریتم بهبود دقت پیش بینی دمای سطح زمین با توان تفکیک بالای مجازی، به ویژه در مناطق غیر همگن و حفظ جزئیات مکانی را نشان داده است. به کارگیری این الگوریتم برای ادغام محصولات دمایی سنجنده های مادیس و استر برای قسمتی از شهر تهران حاکی از نتایج قابل قبول این الگوریتم (ریشه میانگین مربع خطاها برابر 2/3 درجه کلوین، میانگین خطای برابر 7/1 درجه کلوین، انحراف معیار خطاها برابر 6/2 درجه کلوین و ضریب همبستگی 87 درصدی بین داده واقعی و محصول پیش بینی شده) می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
147 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p1844323 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!