تاثیر تمرینات آب درمانی با و بدون جکوزی بر قدرت اندام تحتانی و کیفیت زندگی زنان سالمند

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
با افزایش سن، مشکلات مرتبط با کاهش قدرت عضلانی و به دنبال آن کاهش کیفیت زندگی افراد افزایش می یابد. بنابراین سالمندان در معرض آسیب های جدی قرار می گیرند. بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثر 8 هفته تمرینات آب درمانی با و بدون استفاده از جکوزی بر قدرت عضلانی اندام تحتانی و کیفیت زندگی زنان سالمند بود.
روش
این پژوهش در یک طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه های تصادفی سازی شده انجام شد. تعداد 36 زن سالمند 65 تا 74 ساله به صورت داوطلبانه در پژوهش شرکت نمودند. شرکت کنندگان به صورت تصادفی به 3 گروه 12 نفری گواه، آب درمانی و آب درمانی با جکوزی گرم تقسیم شدند. برای اندازه گیری قدرت اندام تحتانی از آزمون 30sec Chair Stand Test و برای سنجش کیفیت زندگی از پرسشنامه (sf-36) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آنالیز واریانس با اندازه گیری های تکراری، آزمون t مستقل و t همبسته با نرم افزار spss نسخه22 استفاده گردید.
یافته ها
پس از مداخلات، قدرت اندام تحتانی در گروه آب درمانی بدون جکوزی (000/0=p) و با جکوزی (000/0=p) افزایش معنادار داشت، اما در گروه گواه تفاوت معناداری دیده نشد (724/0=p). سلامت جسمی در گروه آب درمانی بدون جکوزی (000/0=p) و با جکوزی (000/0=p) بهبود معنادار یافت، اما برای گروه گواه تغییر معناداری دیده نشد (066/0=p). سلامت روانی نیز در گروه آب درمانی بدون جکوزی (000/0=p) و با جکوزی (000/0=p) بهبود معنادار داشت، اما در گروه گواه کاهش معنادار یافت (005/0=p).
نتیجه گیری
انجام سه وهله آب درمانی در هفته به مدت 8 هفته با و بدون استفاده از جکوزی، هر دو بر قدرت عضلانی اندام تحتانی و کیفیت زندگی زنان سالمند اثر مثبت و معناداری دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1844331 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!