جهانی شدن حقوق بشر: از حقوق شهروندی تا شکل گیری شهروند جهانی در روابط بین الملل

چکیده:
جهانی شدن با کمرنگ نمودن نقش مرزها و فضامند نمودن زمان و مکان، همگام با تغییر و تحول در ماهیت نظام بین الملل و مفهوم حاکمیت با شکل گیری جریانات فراملی، با پر رنگتر کردن نقش و جایگاه حقوق فرد انسانی در حقوق بین الملل و به تبع آن در نزد دولت ها در قالب حقوق شهروندی باعث ارتقای این حقوق از سطح ملی به سطح جهانی در روابط بین الملل گردیده است. بر این اساس، پژوهش حاضر تلاش دارد تا با پاسخ به این سوال که جهانی شدن حقوق بشر چه تاثیری بر شکل گیری شهروند جهانی در روابط بین الملل دارد؟ پیش زمینه ایی را برای ارائه طرح ها و پیشنهادهایی برای حل و فصل، بحرانهای پیشرو در روابط بین الملل با ترسیم چشم انداز دستیابی به شهروند جهانی در روابط بین الملل فراهم آورد. نویسندگان معتقدند، جهانی شدن حقوق بشر با تثبیت و تضمین حقوق شهروندی در نزد دولت ها در چارچوب نسلهای حقوق بشر، هرگونه تخطی از این حقوق را در قالب اصل مداخله بشر دوستانه و اصل مسئولیت حمایت برنمی تابد. در نتیجه با پر رنگتر نمودن نقش حقوق شهروندی، زمینه ایفای نقش بهتر و موثرتر شهروندان را در کنار ایفای نقش دولت ها در گام نخست به عنوان «شهروند ملی» در سطح داخلی کشورها و گام بعد تحت عنوان «شهروند جهانی» در سطح روابط بین الملل در اشکال مختلف شهروند جهانی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی فراهم می آورد. روش پژوهش در این تحقیق، توصیفی تحلیلی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
319
لینک کوتاه:
magiran.com/p1844520 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!