حقوق خصوصی شهروندی

نویسنده:
چکیده:
امروزه دربرخورد با ارتباط جمعی و از رسانه های عمومی پیوسته عبارتی را می شنویم که به اختصار حقوق شهروندی می باشد. اما عبارت کامل این اصطلاح قانون احترام آزادی های مشروط و حفظ حقوق شهروندی مصوب 15/2/1382 مجلس شورا اسلامی است این قانون در 16/2/83 به تایید نهایی شورای نگهبان رسید و در 15 ماده تصویب شده است. و هم چنان که از عنوان این قانون پیداست در ارتباط نزدیک حقوق خصوصی متهمین تهیه و تصویب شده است. هرگاه یک شخص متعارف به این قانون مراجعه نمایند خواهید دید که اساسی ترین مواد آن راجع به تحقیقات مقدماتی و حقوق متهمین است به هر شکلی رشد اقبالی و افزایشی سطح آگاهی های عمومی باعث شد که با وجود حاکمیت سیستم تفتیشی بر تحقیقات مقدماتی قانونگذار ایرانی تحولات زیادی را ایجاد نمایند و به این نقطه برسد که بسیاری از اعمالی که در قالب تحقیق توجیه می گردد در واقعه اجحاف به حقوق خصوصی بوده متهمین به خصوص در شرایطی که به منع تعقیب و یا برائت مواجه می شوند آلام و جراحت های روانی می بینند که هیچ ارتباطی به تحقیقات نداشته فرضا ناشی از اقدامات فرع بر قدرت بی حدوحصر قضات تحقیق می باشد که البته این اقدامات تعدیل گردید تحولات سیاسی و اقدامات حقوقی موجب تغییر در این شیوه شده است البته حقوق کشورهای متمدن حتی در کشورهای تابع سیستم حقوق عمومی مملو از رعایت اصول و آزادی های خصوصی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1844540 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!