اولویت بندی گزینه های تعمیر و نگهداری روسازی راه با رویکرد محدودیت بودجه (مطالعه موردی: محور کلارآباد- عباس آباد)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
تعمیر و نگهداری راه های کشور یکی از مراحل ضروری بهبود شرایط فیزیکی راه ها هستند که در تحلیل چرخه عمر روسازی نقش مهمی دارند و از همان اولین سال بهرهبرداری آغاز می شوند. با در نظر داشتن این امر، سالانه بخش عظیمی از بودجه عمرانی کشور صرف ترمیم و نگهداری و بهسازی راه ها می شود. آنچه که مطرح شد، نیاز اساسی یک برنامه مدون اقتصادی و فنی، به عنوان ابزاری برای تصمیمگیری ها و بهینه سازی هزینه های ترمیم و نگهداری است. در این پژوهش اولویت های گزینه های تعمیر و نگهداری روسازی راه از طریق نرم افزارجامع و کاربردی HDM-4 مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور محور کلارآباد- عباس آباد به صورت پایلوت در نظر گرفته شد (که به علت شباهت مشکلات محورهای راه های مواصلاتی شهرهای استان مازندران، روند عملیاتی را میتوان تعمیم داد). در این مطالعه بررسی دقیق اطلاعات ورودی به نرم افزار شامل هزینه ها و مشخصات ناوگان ترافیکی و شبکه راه بررسی شده است. نرم افزار HDM-4 نتایج اولویتبندی گزینه های پیشنهادی را در دو سناریوی بدون محدودیت بودجه که فنی ترین گزینه و سناریوی با محدودیت بودجه که اقتصادیترین گزینه میباشد را معرفی می کند. با در نظر داشتن نتایج تحلیل نرم افزار و همچنین باتوجه به شاخص ارزش خالص فعلی (NPV) گزینهای که هم برای کاربران راه و هم برای کارفرما بهعنوان مقرون به صرفهترین گزینه تناوبی تعمیر و نگهداری روسازی است، برای محورکلار آباد - عباس آباد معرفی گردید. با توجه به خروجی های بدست آمده، نرم افزار با بودجه نامحدود، گزینه (وصله- درزگیری ترک و بازسازی با روکش cm10) را پیشنهاد کرد. همچنین با رویکرد بودجه محدود، نرم افزار راهکار پایه که شامل (وصله و درزگیری ترک) میباشد را پیشنهاد نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1844729 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!