ارزیابی سناریوهای روان سازی ترافیک شهری با استفاده از شبیه سازی نرم افزاری (مورد مطالعه: محلات کیان پارس و کیانآباد کلان شهر اهواز)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
امروزه جمعیت کلان شهرها به شدت در حال افزایش می باشد این در حالی است که زیرساخت ها به ویژه حمل ونقل جوابگوی این تغییر نبوده و این امر ترافیک را به معضل اساسی در کلانشهرها تبدیل کرده است. از این رو جهت روان سازی این معضل توجه به تغییرات کاربری اراضی شهری و استفاده از مدلهای شبیه سازی جهت حل آن، امری ضروری است. هدف این پژوهش نیز ارزیابی سناریوهای روان سازی ترافیک در محلات کیان پارس و کیان آباد کلان شهر اهواز می باشد. روش این تحقیق بر اساس هدف کاربردی و از حیث روش توصیفی – تحلیلی میباشد. جهت گردآوری مبانی نظری از روش اسنادی و کتابخانه ای و جهت کسب اطلاعات ترافیکی از روش میدانی استفاده گردید. در تحلیل داده ها نیز از نرم افزارArc GIS و AIMSUN برای تهیه نقشه ها و شبیه سازی سناریوها استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان می دهد که از میان چهار سناریوی که در این پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفته اند به ترتیب سناریوی یکطرفهسازی شبکه، سناریوی نصب چراغ های فرمان، سناریوی مدیریت شبکه و سناریوی حمل ونقل همگانی به علت کیفیت بالای شاخصهای خروجی مدل AIMSUN بهترین عملکرد را در روان سازی ترافیک محدوده مورد مطالعه مورد خواهند داشت. در نهایت سناریوی یکطرفهسازی شبکه در اولویت اول و اجرای تقاطع های چراغدار در اولویت دوم جهت روان سازی در نظر گرفته شده اند. البته بدون در نظر گرفتن مطالعات کاربری اراضی و پیش بینی های مربوط به آن هر کدام از سناریوهای پیشنهادی با شکست مواجهه خواهند شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p1844751 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!