شبیه سازی اثرات سناریوهای بهینه توسعه مناطق مسکونی بر هیدروگراف جریان و غلظت رسوب (مطالعه موردی: حوزه آبخیز زیارت استان گلستان)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تغییرات کاربری اراضی در اثر فعالیت های انسانی یکی از موضوعات مهم در برنامه ریزی های منطقه ای است. بدین منظور، در این تحقیق به شبیه سازی اثرات سناریوهای بهینه ی توسعه مناطق مسکونی بر هیدروگراف جریان و غلظت رسوب در حوزه ی آبخیز زیارت پرداخته شد. این امر با استفاده از مدل WetSpa صورت گرفت. همچنین با استفاده از روش های تصمیم گیری چند معیاره و GIS، به مدل سازی تناسب زمین برای توسعه ی مناطق مسکونی و تهیه ی سناریوهای بهینه پرداخته شده است. ورودی های مدل Wetspa، کاربری اراضی، بافت خاک، مدل رقومی ارتفاع، سری های زمانی بارش، تبخیر، دما، دبی و رسوب است. پس از مدل سازی، تناسب زمین برای توسعه ی مناطق مسکونی با روش TOPSIS و GIS به منظور بررسی اثرات سناریو بهینه توسعه مناطق مسکونی بر هیدروگراف جریان و غلظت رسوب، با توجه به نظر کارشناسی ها سه سناریو وضعیت فعلی مناطق مسکونی حوضه، توسعه ی مناطق مسکونی با جایگزینی جنگل با تاج پوشش کم و توسعه ی مناطق مسکونی با جایگزینی زراعت در نظر گرفته و مدل با نقشه ی کاربری این سه سناریو اجرا شد. با اجرای مدل WetSpa، نتایج ارزیابی مدل، صحت شبیه سازی دبی جریان و غلظت رسوب را براساس معیار نش- ساتکلیف به ترتیب 67/0 و 63/0 در دوره ی واسنجی نشان می دهد. با توجه به معیارهای ارزیابی در نظر گرفته شده در تحقیق و استفاده از روش TOPSIS، 37 هکتار از کل مساحت حوزه ی آبخیز زیارت از شرایط ایجاد مناطق مسکونی برخوردار است، اما اینک وسعت مناطق مسکونی این حوضه به 3/141 هکتار می رسد. نتایج نشان داد با اجرای مدل WetSpa با سناریوهای بهینه، ضریب زبری حوضه افزایش یافته که به کاهش سرعت جریان، ضریب رواناب و دبی حداکثر حوضه منجر شده است. همچنین مقدار غلظت رسوب معلق و انتقال رسوب نسبت به سناریو وضعیت فعلی مناطق مسکونی کاهش یافت؛ بنابراین با اعمال سناریوهای بهینه توسعه مناطق مسکونی، هیدروگراف جریان و غلظت رسوب نسبت به سناریو فعلی مناطق مسکونی وضعیت مناسب تری یافته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1845549 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!