مولفه های امنیت پایدار از منظر قرآن کریم

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
در قرآن کریم امنیت پایدار به معنای تحقق همه مولفه های داخلی و خارجی ثبات در جامعه است. در این کتاب آسمانی به نحو گسترده ای به موضوع امنیت پایدار پرداخته شده، و در آیه های متعدد درباره این مقوله توصیه های راهبردی ارائه شده است. بنابراین، پرسش اصلی این پژوهش پیرامون مولفه های امنیت پایدار در قرآن کریم می باشد.
روش
مقاله حاضر با رویکرد کیفی و به روش رویش نظریه ها تدوین گردید. به منظور طراحی الگوی مبنایی امنیت پایدار با تاکید بر قرآن کریم، از روش تحلیل محتوای کیفی و تفسیر داده های متنی استفاده کردیم. ادبیات تحقیق را به وسیله نرم افزارهای قرآنی و حدیثی، نهج البلاغه، کتاب های تفسیری شیعه و اهل سنت و مقاله های مرتبط مطالعه کردیم. برای مدیریت منابع مطالعه شده و سازماندهی اطلاعات گردآوری شده از نرم افزار سیتاوی و برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی از نرم افزار مکس کیودا استفاده نمودیم. در فرایند تولید نظریه زمینه ای کد گذاری باز، کد گذاری محوری و کد گذاری انتخابی انجام دادیم.
یافته ها
مفهوم امنیت در قرآن کریم شامل مواردی از قبیل امنیت سرزمین، امنیت راه ها، ایمنی از آسیب دشمن و... است. با عنایت به اینکه امنیت پایدار پیوستاری گسترده در تمامی حوزه های داخلی، خارجی، اعتقادی و عملی است؛ قرآن کریم مولفه هایی از قبیل ولایت پذیری، وحدت، حفظ اسرار نظام، اقتدار حاکم، قاطعیت در مجازات اخلال گران، توان بازدارندگی در برابر تهدید خارجی و پاسخ قاطع به تجاوز دشمن را عامل پایداری امنیت معرفی می کند.
نتیجه گیری
قرآن کریم نسبت به مفهوم امنیت در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نگاهی جهانشمول دارد، که در آن مصالح نوع بشر تامین می شود. در این نگاه، امنیت پایدار همواره با اقتدار، وحدت، انسجام و استحکام جامعه اسلامی در ابعاد داخلی و خارجی ارتباط دارد. بنابراین هرگونه نابسامانی و ناامنی در یک بعد، ابعاد دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد و پایداری امنیت را از بین می برد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1847107 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!