بررسی روند تغییرات آلودگی ناشی از نفوذ شیرابه محل دفن فرضی در آبخوان رفسنجان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
در منطقه رفسنجان استان کرمان سایت هایی برای محل دفن زباله در نظر گرفته شده است، در حالی که نفوذ شیرابه ناشی از وجود محل دفن برای منابع آب زیرزمینی که تنها منبع اصلی تامین نیاز آبی این منطقه است، تهدید جدی محسوب می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین روند تغییرات آلودگی ناشی از نفوذ آلاینده ها از یک لندفیل فرضی بر اساس شرایط زمین شناسی و هیدروژئولوژیکی دشت رفسنجان برای نشان دادن تاثیر نفوذ شیرابه و انتشار و پخش آلودگی در منابع آب زیرزمینی انجام شد.
مواد و روش ها
انتقال آلودگی بر اساس تغییرات غلظت در دو نقطه ابتدایی و انتهایی لندفیل توسط مدل MT3DMS به صورت روزانه و برای مدت 22 سال بررسی گردید. غلظت آلودگی 2 و L/g 4 و شدت نفوذ آن 5/1 و cm 3 بر روز در نظر گرفته شد.
یافته ها
شیب خط افزایش غلظت در فرآیند انتشار، پخشیدگی با تاخیر در ابتدای لندفیل با غلظت 2 و L/g 4 و شدت cm 5/1 بر روز به ترتیب در طول 15 و 17 سال روند افزایشی دارد و پس از آن کاهش می یابد. در انتهای لندفیل برای غلظت L/g 2، در 5 سال اول و غلظت L/g 4 در 9 سال اول، 90 درصد افزایش غلظت آلودگی اتفاق می افتد و در سال های بعد روند ثابتی دارد.
نتیجه گیری
در فرآیند های مختلف انتقال پس از نفوذ آلودگی به آبخوان، غلظت آلودگی در ابتدا کم و به مرور زمان افزایش می یابد و در صورت ثابت بودن غلظت منبع آلاینده و شدت نفوذ ثابت، حداکثر غلظت آلودگی آبخوان در یک مقدار مشخص ثابت می شود و نوع فرآیند انتقال در زمان رسیدن به این مقدار ثابت تاثیر زیادی دارد؛ به طوری که در فرآیند انتشار- پخشیدگی به طور متوسط در 5 سال اول این مقدار ثابت می شود و در حالت با تاخیر پس از نزدیک 22 سال به مقدار ثابت می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p1848211 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!