بررسی اثرات پسماندهای دارویی بر محیط زیست و سلامت انسان (مطالعه مروری سیستماتیک)

نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
پسماندهای دارویی که شامل طیف وسیعی از آنتی بیوتیک ها، مسکنها و داروهای سرطانی هستند باعث آلودگی محیط زیست و اختلال در عملکرد طبیعی اکوسیستم ها می شوند. هدف این مطالعه بررسی اثرات پسماندهای دارویی بر محیط زیست و سلامت انسان به صورت مروری سیستماتیک بود.
روش بررسی
پژوهش حاضر یک مطالعه مروری نظام مند بود. این پژوهش با جستجو در پایگاه های اطلاعاتی ساینس دایرکت، مد لاین، پاب مد، گوگل اسکولار، اس.آی.دی، اسپرینگر، اسکوپوز با استفاده از کلید واژه های پسماندهای دارویی، محیط زیست، زباله های خطرناک و سلامت انسان ها در فاصله زمانی بین سال های 2000 تا 2018 صورت گرفت.
نتایج
مرور نظامند مطالعات مختلف بیانگر ریسک های زیست محیطی و اثرات مخرب پسماندهای دارویی می باشد. از بین 40 مقاله ی مرتبط با اثرات زیست محیطی پسماندهای دارویی، 20 مقاله با قابلیت اطمینان و معناداری بالا، 15 مقاله با درجه معناداری متوسط و 5 مقاله با قابلیت اطمینان پایین اثرات پسماندهایی دارویی بر سلامت انسان ها از جمله مرگ و میر، شیوع بیماری های تنفسی و ریه، بیماری سرطان و اثرات منفی بر روی خاک، محصولات کشاورزی و آب های سحطی را نشان دادند.
نتیجه گیری
شواهد پژوهشی بیانگر اثرات زیست محیطی مخرب پسماندهای دارویی (آب های سطحی و زیرزمینی، گیاهان، خاک و محصولات کشاورزی و آبزیان)، آسیب های جدی به سلامتی افراد (بیماری های تنفسی، سرطان، اختلالات عصبی) و انتقال به زنجیره هایی غذایی میباشد. با اینحال این شواهد نیازمند ارزیابی دقیق تر و جامع تری میباشد تا نتایج با اطمینان بیشتری مورد تفسیر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1851788 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!