بررسی میزان شیوع آنتی بادی سرخک در دانشجویان پزشکی بوشهر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه
سرخک یکی از قابل انتقال ترین بیماری های ویروسی در محیط های پزشکی می باشد که موجب در معرض خطر قرار گرفتن کارکنان خدمات بهداشتی در برابر این بیماری می گردد. مطالعه اخیر جهت بررسی وضعیت ایمنی گروهی از کارکنان بهداشتی (دانشجویان پزشکی) و ارتباط ان با سن، جنس و مدت اشتغال در بیمارستان طراحی گردید.
مواد و روش ها
پس از اطلاع رسانی به دانشجویان پزشکی مقطع بالینی (کارآموز، کارورز سال اول و دوم) در بهار و تابستان 1395و جمع آوری اطلاعات اولیه جهت تهیه نمونه سرم، از هر دانشجو میزان 5 سی سی خون گرفته شد. سطح ایمنی بر علیه ویروس سرخک با اندازه گیری تیتر IgG با استفاده از کیت شرکت IBL-America با روش الیزا (ELISA) در آزمایشگاه مرکز تحقیقات طب گرمسیری و عفونی خلیج فارس اندازه گیری گردید.
یافته ها
از 90 دانشجوی مورد مطالعه، با میانگین سنی (3.2±25) سال که با روش الیزا (ELISA) مورد بررسی سرولوژی سرخک قرار گرفتند، تمامی دانشجویان سابقه دریافت یک نوبت واکسن ضد سرخک را دارا بودند. 44 نفر (48.9 درصد) دارای سطح سرمی مثبت آنتی بادی محافظت کننده علیه سرخک بودند، 35 نفر (38.9 درصد) منفی و 11 نفر (12.2 درصد) حالت بینابینی داشتند. هیچ ارتباطی بین میزان آنتی بادی سرخک با سن، جنس و زمان اشتغال دانشجویان در بیمارستان وجود نداشت.
نتیجه گیری
این مطالعه نشانگر خطر احتمالی ابتلا به سرخک در بین دانشجویان پزشکی در بیش از یک سوم موارد می باشد که لزوم بررسی های دوره ای و واکسیناسیون مجدد را در افراد حساس نمایان می سازد. علاوه بر آن رعایت اصول ایزولاسیون تنفسی در تماس با بیماران دچار تب، اگزانتم و سرفه توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
220 تا 227
لینک کوتاه:
magiran.com/p1853109 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!