ادله ی تقدم نوعی امارات قضایی بر امارات قانونی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در عصر کنونی، اجرای عدالت قضایی بدون بهره برداری از منابع علمی جدید پزشکی قانونی مبتنی بر فن آوری های نوین، تا حدودی دشوار است. در عصر حاضر داده های آزمایشگاهی به عنوان یکی از مصادیق مهم ادله علمی اثبات جرایم از زمره امارات قضایی به شمار می روند که در پرتو پیشرفت علم در سال های اخیر افق های نوینی از کشف علمی _تجربی جرایم را به روی بشرگشوده است. این امارات در واقع نوعی دلیل غیر مستقیم و مبتنی بر مشاهدات عینی و به تشخیص قاضی است که حاصل آن علمی می باشد که در موضوع شکواییه برای او تحصیل می شود و منجر به صدور رای بر وقوع و یا عدم وقوع جرم توسط متهم می گردد. اهمیت امارات تجربی طبی زمانی بیشتر می شودکه به دنبال پاسخ به این پرسش باشیم که در چه صورتی و با چه مبنایی امارات قضایی مبتنی بر داده های آزمایشگاهی بر امارات قانونی که علی القاعده از ظنون معتبرند مقدم می گردد. باعنایت به اهمیت موضوع و فرضیه این مقاله مبنی بر تقدم داده های پزشکی بر امارات قانونی ، باید مبانی تقدم داده های آزمایشگاهی به عنوان امارات قضایی مشخص شود. در این نوشتار که از نوع توصیفی - تحلیلی و با ابزار کتابخانه ای تنظیم گردیده، مبنای تقدم اماره قضایی مبتنی بر داده های آزمایشگاهی بر امارات قانونی در پرتوی تبیین جایگاه ادله اثبات و تعریف امارات و بیان وجوه افتراق دو اماره قانونی و قضایی و اعتبار داده های آزمایشگاهی در فقه و حقوق بررسی گردیده است. این مقاله نتیجتا ثابت کرده است علیرغم تقدم رتبی و نوعی اماره قانونی بر امارات قضایی در شرایط عادی و متعارف، داده های آزمایشگاهی به عنوان اماره قضایی بر امارات شرعی و قانونی، به دلیل تولید علم و کاشفیت هر چه بیشتر مورد اتهام از طرفی و طریقت ادله اثبات دعوا درحقوق وفقه امامیه از طرف دیگر و حجیت علم قاضی در جهت سوم، تقدم را حداقل به صورت قضیه موجبه جزئیه، موجه می نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1853812 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!