ارائه ی مدل دو مرحله ای پویا برای ارزیابی عملکرد بانک های خصوصی با رویکرد تحلیل پوششی داده ها

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در پژوهش حاضر به ارزیابی عملکرد بانک های خصوصی کشور به کمک روش تحلیل پوششی داده ها پرداخته شده است. ارائه خدمات در بانک ها و تبدیل منابع در دسترس به خروجی های مورد نظر، از مراحل مختلف و فرایندهای درونی متعدد تشکیل شده است و عملکرد هریک از بانک ها در دوره های زمانی مختلف متغیر می باشد. مدل های مرسوم تحلیل پوششی داده ها قادر به سنجش عملکرد فرایندهای درونی و متوالی و همچنین سنجش عملکرد طی چند دوره ی زمانی نمی باشند. بنابراین در پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد تحلیل پوششی داده های پویا، یک مدل دومرحله ای جهت سنجش کارایی و اثربخشی بانک ها طی دوره های زمانی مختلف طراحی شده است. مدل ارائه شده فرآیندهای اصلی و متوالی درآمدزایی بانک ها را در نظر گرفته و با لحاظ کردن منابع میان دوره ای به سنجش کارایی، اثربخشی و عملکرد هریک از بانک ها و همچنین تعیین نمره ی عملکرد کلی و رتبه بندی بانک ها می پردازد. با به کارگیری این مدل، نمره کارایی و اثربخشی هریک از بانک ها در هر دوره ی زمانی به دست آمده است. نتایج نشان می دهد بانک های کاملا اثربخش یا کاملا کارا در یک دوره ی زمانی، لزوما بهترین بانک ازنظر عملکرد در آن دوره نمی باشند. همچنین ازنظر عملکرد کلی، تنها یکی از بانک ها توانسته نمره ی کامل به دست آورد، درصورتی که سایر بانک ها نیز در بعضی دوره های زمانی ازنظر کارایی و اثربخشی، عملکرد موفقی داشته اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1854222 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!