آسیب شناسی بازار بین بانکی در ایران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بازار بین بانکی به عنوان تامین کننده کوتاه مدت منابع مالی، نقش بسیار مهمی در بازار پول کشورها دارد. در کشور ما نیز با گذشت بیش از 9 سال از زمان تاسیس آن، نتوانسته است با ایجاد تنوع لازم در ابزارها و مکانیزم های معاملاتی آن، جایگاه خود را در بازار پولی کشور گسترش دهد. هرچند این رشد معاملات مرهون شرایط اقتصادی و نابسامانی اوضاع پولی کشور نیز بوده است اما در برخی سال ها، نواقص این بازار منجر به آسیب هایی در وضعیت پولی و مالی کشور شده است. سوال اصلی این تحقیق آن است که اصلی ترین عوامل آسیب زا در بازار بین بانکی ایران چیست و چگونه می توان آنها را مدیریت نمود؟ این مقاله تلاش دارد تا با تشریح عملکرد بازار بین بانکی از زمان تاسیس تاکنون، ضمن بیان آسیب شناسی و چالش های موجود در ابعاد مختلف این بازار، راهکارهای اصلاحی و روش های بهبود آنها را نیز ارائه نماید. یافته های این تحقیق که با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و پرسشنامه ای به دست آمده است، بیانگر آن است در این بازار، 5 عامل به عنوان مهم ترین عوامل آسیب زا در ساختار فعلی بازار بین بانکی می باشند. این عوامل به ترتیب عبارتند از نبود سیستم رتبه بندی و مدیریت ریسک، فقدان سامانه جامع مبادلات الکترونیکی بین بانکی، عدم تنوع در ابزارهای پولی و مالی کوتاه مدت، عدم شفافیت در نرخ های بازار و فقدان ساختار مناسب تشکیلاتی. با شناخت عوامل آسیب زا می توان به طراحی ساختار جدید بازار بین بانکی در جهت افزایش کارایی آن اقدام نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p1854242 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!