درک معنایی اسامی مرکب درون مرکز و برون مرکز فارسی در غیرفارسی زبانان: رویکردی شناختی- معنایی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
درک معنایی اسامی مرکب از جمله موضوعاتی است که در چارچوب نظری زبان شناسی شناختی مطرح می شود. اسامی مرکب با توجه به رابطه معنایی پایه های کلمات مرکب به چهار گروه تقسیم که با توجه به معیار وجود یا عدم وجود هسته معنایی، دو گروه اصلی اسامی مرکب درون مرکز و برون مرکز در این پژوهش مورد بررسی قرار می گیرند. فهرستی از این اسامی به صورت کتابخانه ای از متون مختلف گردآوری شد و برای آزمون این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. پس از بررسی آزمون های متعدد درک زبانی، آزمون جفت کردن تعریف کلمه مورد استفاده قرار گرفت و در قالب برنامکی در تلفن همراه هوشمند بر روی فارسی آموزان سطح میانه مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان (آزفا) دانشگاه فردوسی مشهد به مرحله اجرا رسید. در مجموع، 888 داده به دست آمده از آزمون (37 آزمودنی که 24 تعریف را با اسم مرکب مورد نظر جفت نمودند) توصیف و با آزمون های آماری استاندارد تحلیل شدند. سرانجام، یافته های آزمون های آماری تی و پیرسون نشان دادند که به دلیل وجود هسته معنایی در اسامی مرکب درون مرکز، میزان درک معنایی فارسی آموزان از اسامی مرکب درون مرکز بیشتر از اسامی مرکب برون مرکز است و همچنین درک آن ها از اسامی مرکب درون مرکز با سرعت بیشتری نسبت به اسامی مرکب برون مرکز انجام می شود. از طرفی، میان درک فارسی آموزان از اسامی مرکب درون مرکز و برون مرکز رابطه همبستگی وجود دارد؛ بنابراین، وجود نوعی رابطه در اسامی مرکب درون مرکز نسبت به اسامی مرکب برون مرکز سریع تر فهمیده می شود و در نتیجه، نظریه رقابت میان رابطه ها در اسامی مرکب (کارین) تایید می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1855065 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!