تاثیر آموزش مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد بر کاهش رفتارهای خودشکن تحصیلی دانشجویان: براساس بسته آموزشی تدوین شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
رفتارهای خودشکن، اعمالی هستند که آگاهانه و از روی عمد انجام می شوند و علی رغم پیامدهای اولیه مثبت، در نهایت منجر به شکست می شوند. پژوهش حاضر با هدف تهیه بسته ی آموزشی مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد بر کاهش رفتارهای خودشکن تحصیلی دانشجویان انجام شد.
پژوهش از نوع چندروشی و در دو مرحله انجام گرفت. مرحله اول شامل تدوین و اعتباریابی بسته ی آموزشی با استفاده از روش تحلیل محتوا و مرحله دوم جهت تعیین اثربخشی برنامه آموزشی از روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه ولی عصر رفسنجان در سال تحصیلی 96-1395 بودند. 300 نفر از دانشجویان با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایچندمرحله ای انتخاب و برای غربال گری آزمودنی های دارای رفتار خودشکن از پرسشنامه شناخت و رفتار خودشکن استفاده شد. درنهایت 40 نفر از دانشجویان دارای رفتار خودشکن جهت اجرای برنامه ی آموزشی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (20 نفره) و گروه گواه (20 نفره) جایگزین شدند. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS استفاده و نتایج در قالب روش های آماری تجزیه و تحلیل واریانس مختلط گزارش شد.
نتایج تحلیل واریانس مختلط داده ها (557/28=p<0/0001، F) نشان داد که نمرات گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری در رفتارهای خودشکن تحصیلی کاهش نشان می دهد، همچنین نتایج نشان داد که رفتار خودشکن آزمودنی ها از پیش آزمون تا پیگیری با کاهش معنی داری همراه بوده است (170/67=p<0/0001، F).
زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 17
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.