فراوانی و علل خطاهای پرستاری و موانع گزارش دهی آن در دانشجویان اتاق عمل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اتاق عمل با توجه به انجام پروسیجرهای تهاجمی متعدد می تواند بستری برای بروز انواع خطاهای پرستاری باشد. دانشجویان نیز در فرآیند یادگیری قرار دارند که می تواند منجر به بروز خطا از سوی آنان گردد. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان و علل خطاهای پرستاری و موانع گزارش دهی آن در دانشجویان اتاق عمل انجام شد.
برای انجام این پژوهش توصیفی - تحلیلی، 120 دانشجویان رشته اتاق عمل به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، خطاهای پرستاری در اتاق عمل و عوامل موثر بر عدم گزارش دهی خطا استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و از طریق نرم افزار آماری SPSS صورت گرفت.
بیشترین میزان خطا مربوط به عدم رعایت تکنیک استریل (78/3درصد) ، واکنش به خون یا فرآورده های خونی (75/5درصد) و باقی ماندن جسم خارجی در محل جراحی (73/3 درصد) بود. مهم ترین علل بروز خطای از دیدگاه دانشجویان نیز شامل نداشتن اطلاعات کافی (82/5درصد) ، حواس پرتی (79/2 درصد) و اجبار به انجام چندین کار هم زمان (78/3 درصد) بود. مهم ترین علل گزارش نکردن خطا نیز به ترتیب ترس از آشکار شدن اشتباه و ایجاد مسائل قضایی به دنبال آن (57/5درصد) و ترس از تاثیر اشتباه در نمره ارزشیابی و بروز پیامدهای آموزشی به دنبال آن (57/5درصد) بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 27
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.