بررسی عوامل موثر بر بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در چند دهه اخیر کوشش های زیادی برای بین المللی سازی نظام های آموزشی در سطح جهانی صورت گرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است.
روش این پژوهش توصیفی- مقطعی و جامعه آماری شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی 96- 1395 بوده که با استفاده از فرمول کوکران 205 نفر به عنوان نمونه انتخاب و از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم استفاده شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مطالعات اسنادی بوده که روایی آن به روش اعتبار محتوا و با استفاده از نظرات پنج متخصص دانشگاهی تعیین شده و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ برابر با 0/879به دست آمد. داده ها در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (t تک نمونه ای و آزمون اولویت بندی فریدمن) با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
میانگین کل حیطه های اقتصادی (3/82±0/641) ، فرهنگی (3/37±0/735) ، سیاسی (3/73±0/245) ، دانشگاهی (3/64 ±0/620) ، مدیریتی (3/65 ±0/749) و اطلاع رسانی (3/88±0/732) در سطح متوسط بودند و نتایج اولویت بندی فریدمن نشان داد که حیطه سیاسی بیشترین و حیطه فرهنگی کم ترین تاثیرگذاری را بر بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 45
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.