درآمدی بر مهندسی فرهنگی نظام آموزش نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با ابتناء بر اندیشه های فرماندهی معظم کل قوا (مدظله العالی)

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
زمینه و هدف
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در ساختار نظامی راهبردی کشور یک نهاد مهم به شمار می آید و نتایج عملکرد آن، نقش حیاتی در حفاظت از منافع امنیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال کشور دارد. به لحاظ اهمیت و حساسیت این ماموریت، سازمان ناجا باید هوشمندانه تحولات محیطی و فناوری های نوین را پیگیری نماید و بر میزان یادگیری و توانایی علمی و عملی خود بیفزاید. کسب فناوری و دانش نوین درصورتی که بدون توجه به فرهنگ سازمانی و الزامات آن انجام پذیرد، پاسخگوی نیازهای ناجا برای یادگیری چگونه مواجه شدن با شرایط جدید نیست. این مقاله از میان عوامل اثرگذار در یادگیری سازمانی به مهم ترین آن یعنی آموزش می پردازد و با بهره گیری از اندیشه های فرماندهی معظم کل قوا، امام خامنه ای (مدظله العالی)، نقش «مهندسی فرهنگی» را در طراحی راهبردهای آموزشی برای نظام آموزش این نیروی مردمی تبیین می نماید. نویسنده سعی نموده است تا با مراجعه به افکار و اندیشه های فرماندهی معظم کل قوا، جایگاه مهندسی فرهنگی را در طراحی راهبردهای کلیدی که برای نظام جامع آموزش ناجا در جهت تحقق اهداف عالی ترسیم شده است به بحث بگذارد.
روش تحقیق: این تحقیق به روش توصیفی-تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و اطلاعات موجود در فضای مجازی (اینترنت) انجام شده است. یافته ها و
نتیجه گیری
در اندیشه امام خامنه ای «آموزش» مهم ترین نیاز نیروهای مسلح به عنوان مهم ترین تولیدکنندگان اقتدار و امنیت ملی است. بر این اساس، ناجا به دلیل مواجهه مستمر با تحولات محیطی، ضرورت دارد تا متناسب با فرهنگ سازمانی و راهبردهای حال و آینده، برنامه های مناسبی را برای حفظ امنیت ملی کشور تدوین و اجرا نماید. آنچه پیرامون مهندسی فرهنگی نظام جامع آموزش ناجا موردبحث قرار می گیرد به مدیران و فرماندهان ناجا کمک می کند تا ضمن حفظ ارتباط با تحولات محیطی و توسعه فناوری به ضرورت انعطاف پذیری راهبردهای آموزشی توجه کنند و از نتایج آن در اثربخش نمودن فعالیت های فردی و سازمانی استفاده نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1855163 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!