نقش نماز در تعالی فرهنگی- اجتماعی سبک زندگی اسلامی با تکیه بر دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
زمینه و هدف
پژوهش حاضر با تاکید بر آموزه های اسلامی و با بهره گیری از بیانات مقام معظم رهبری، به بررسی کاربردی ترین ابعاد فرهنگی- اجتماعی نماز در سه حوزه «خانواده، حقوق و اخلاق اجتماعی» می پردازد و درصدد بیان اثبات نقش موثر نماز در اصلاح سبک زندگی، از سبک زندگی غربی و سکولار، به سمت سبک زندگی اسلامی است. بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی سبک زندگی اسلامی و نقش نماز در تعالی فرهنگی- اجتماعی این نوع سبک زندگی با بهره گیری از آیات، روایات و بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی، توجه دادن به نماز در ابعاد مختلف زندگی و ارائه راهکار برای اصلاح سبک زندگی به روش اسلامی از اهداف و محورهای موردتوجه در این نوشتار است. روش تحقیق: روش گردآوری اطلاعات در این نگارش، کتابخانه ای و اسنادی است و کتاب ها و مقاله های چاپ شده به زبان های فارسی و عربی با روش توصیفی- تحلیلی مورداستفاده قرار گرفته است.
یافته ها و
نتیجه گیری
با توجه به مطالعات انجام شده درزمینه تاثیر نماز در شئون مختلف سبک زندگی و بر اساس تجزیه وتحلیل آثار و کارکردهای فرهنگی و اجتماعی آن، نتیجه می شود که «نماز» با التزام به حقوق خانواده، پایبندی به حقوق اجتماعی و توسعه اخلاق اجتماعی، باعث می شود که ابعاد مختلف فرهنگی – اجتماعی سبک زندگی انسان تعالی یابد و جامعه اسلامی می تواند در سایه آن به شکوفایی و رشد فرهنگی و اجتماعی برسد و موجب تحقق حیات طیبه ای گردد که در قرآن کریم بیان شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p1855164 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!