بازشناسی تحلیلی نقش بانوان در ارتقای سلامت و بهداشت روانی خانواده با تاکید بر سبک زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
زمینه و هدف
خانواده مانند یک نظام است که خود سازنده نظام اجتماعی است و تحت تاثیر مسائل مختلف جامعه، مسائل اجتماعی، اقتصادی، ارتباطات و سایر مسائل قرار دارد. امروزه خانواده ها با مشکلات بسیاری درگیر هستند که متناسب با توانایی و حتی آمادگی آن ها نیست. این مشکلات می تواند اثرات مخربی بر روی بهداشت روانی خانواده ها داشته باشد. سلامت روان یکی از مهم ترین عوامل برای ارتقا و تکامل انسان ها است. هدف پژوهش حاضر بازشناسی نقش بانوان در ارتقای سلامت و بهداشت روانی خانواده ایرانی با تاکید بر سبک زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) است.
روش تحقیق: این پژوهش با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. در انجام پژوهش، کلیه منابع و مراجع موجود و در دسترس اعم از کتب، مقالات و گزارش های پژوهشی موردبررسی واقع شده اند و ابزار پژوهش، فیش برداری از منابع و مراجع مذکور بوده است. پس از جمع آوری اطلاعات به طبقه بندی، تحلیل، استدلال و استنتاج منطقی از آن ها پرداخته شده است. یافته ها و
نتایج
بر اساس برداشت از سبک زندگی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) زن با توجه به ویژگی های فردی و وظایفی که در تشکیل و تحکیم خانواده بر عهده دارد، سهم بیشتری در تامین آرامش و بهداشت روانی خانواده ایفا می کند. نتایج حاکی از آن است که در دنیای امروز که پر از رسانه های جمعی، ماهواره ها و میدان جنگ های فرهنگی است و صیادان بسیاری در کمین خانواده ها هستند، بانوان ما می توانند حضرت فاطمه زهرا(س) را به عنوان بهترین الگو و نمونه چگونه زیستن انتخاب کنند. با اصلاح نگرش و رفتار زوجین نسبت به تشکیل خانواده و به ویژه الگوگیری از سیره حضرت علی(ع)و حضرت فاطمه(س) می توان به تحکیم مبانی خانواده در جامعه اسلامی و حتی کاهش آمار طلاق امیدوار بود. چنانچه بانوان با الگوپذیری از سبک زندگی ایشان، درزمینه فضائل اخلاقی مواردی همچون: سادگی، تقوا، زهد و پارسایی، سخن نیکو، عفو و گذشت، ادب و احترام، محبت، خوش رویی، عفاف و پاک دامنی، حلم و بردباری و همچنین درزمینه آئین همسرداری به ابعادی مانند تقسیم کار، پذیرش سرپرستی مرد در خانواده، سازگاری و تفاهم و تامین غرایض جنسی را سرلوحه زندگی خود سازند، می توانند موجبات بهبود بهداشت روانی خانواده را فراهم سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 160
لینک کوتاه:
magiran.com/p1855165 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!