جداسازی و شناسایی باکتری های مقاوم به کروم از رودخانه سلطان آباد شیراز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
آلودگی ها روی اکوسیستم تاثیرات بزرگی دارند که مستقیما برای ارگانیسمهای زنده و به ویژه انسان سمی میباشند از جمله این آلودگی ها میتوان به آلودگی های حاصل از فلزات سنگین اشاره کرد که میتواند اثرات مخرب را بر محیط زیست اعمال کند. حذف فلزات سنگین نیاز به فناوری پیشرفته و پرهزینهای دارد بنابر این پاکسازی زیستی با استفاده از میکروارگانیسمهای مقاوم به فلزات سنگین میتواند راهکاری ارزان باشد. هدف مطالعه حاضر، جداسازی و شناسایی مولکولی باکتری های مقاوم به کروم در آب و رسوبات رودخانه سلطان آباد شیراز میباشد.
روش بررسی
در طول دو فصل متوالی از سال (بهار و تابستان 1392) تعیین طیف مقاومت این باکتری ها از طریق اندازه گیری حداقل غلظت بازدارنده رشد (Minimum Inhibitory Concentration: MIC)، سنتیک رشد و تستهای آنتی بیوتیکی و یافتن باکتری هایی با مقاومت بالا و نیز تعیین گونه های باکتریایی مقاوم با استفاده از PCR انجام شد.
یافته ها
میانگین لگاریتمی تعداد باکتری ها در محیط کشت حاوی کروم (باکتری های مقاوم به کروم) در مقایسه با میانگین لگاریتمی تعداد باکتری ها در محیط کشت کنترل بسیار کمتر بود. همچنین بعد از خالص سازی باکتری ها و انجام رنگ آمیزی گرم و دیگر تستهای افتراقی بیوشیمیایی، درصد فراوانی باکتری های گرم منفی(5/66 %) شناسایی شده بیشتر از باکتری های گرم مثبت(5/33) بود.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که در ایستگاه های نمونه برداری شده، بسته به شدت آلودگی، میتوان درصدهای متفاوتی از باکتری ها را جداسازی نمود که میتوان از این میکروارگانیسمهای بومی در جهت اصلاح زیستی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1855321 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!