گزارش یک مورد درگیری چند ارگان به کیست هیداتید در یک خانم باردار

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری کیست هیداتید بیماری شایعی در انسان محسوب نمی شود، اما به دلیل ماهیت خطرناک و استقرار آن در ارگان های حساس و مشکلات مربوط به درمان به عنوان یکی از مشکلات اصلی بهداشتی در بسیاری از کشورها می باشد. گزارش موارد کیست هیداتید با درگیری چند ارگان در ایران نادر می باشد و عمده کیست ها لوکالیزه بوده، علامتی ندارند و بیشتر یک ارگان درگیر است. تعدادی از موارد به صورت اتفاقی و در حین سونوگرافی بارداری یا تروما تشخیص داده می شوند.
گزارش مورد : بیمار خانمی 33 ساله و باردار در سال 1394 با سابقه تروماهای متعدد خانوادگی به اورژانس بیمارستان کوه کمری مرند مراجعه نمود. در تصویر رادیوگرافی محوطه شکمی تصویر یک توده بزرگ هتروژن با دیواره رشد یافته مشاهده شد. در سونوگرافی به عمل آمده از بیمار تصویر توده کیستیک بزرگ به قطر 84×64×86 میلی متر با حجم تقریبی 230 میلی لیتر در قسمت راست شکم و بلافاصله بالاتر از تخمدان راست دیده شد که علایم کیست هیداتید بود. در ناحیه RLQ قسمت فوقانی لوب راست کبد توده کیستی به اندازه 32×39 میلی متر به صورت مولتی لوکوله با تصاویرکیستیک کوچک متعدد در داخل مشهود بود. عمل جراحی بعد از زایمان برای این بیمار صورت گرفت. در این بیمار مجموعا 8 کیست در سگمان های 3 و 4 و بین سگمان دوم و چهارم و سگمان 7 دیده شد.
نتیجه گیری
بیمار دارای 4 کیست کبدی و 2 کیست لگنی و 1 کیست در تخمدان چپ و 1 کیست مزانتر بود. به دلیل چسبندگی شدید یکی از کیست ها عمل کوله سیستوکتومی برای بیمار انجام گردید. بیمار باحال عمومی خوب و وضعیت پایدار از بیمارستان مرخص شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1857141 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!