اثربخشی روان درمانی مبتنی بر کیفیت زندگی بر سلامت روان خانواده های بیماران روانی مزمن

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از استرس های مهم در خانواده، ابتلاء یکی از اعضای خانواده به بیماری روانی است که نه تنها اثر منفی بر بیمار، بلکه پیامدهای روانشناختی زیادی بر خانواده بیمار را به همراه دارد. پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی روان درمانی مبتنی بر کیفیت زندگی (QOLT) بر سلامت روانی خانواده های بیماران روانی مزمن انجام شده است.
روش بررسی
این پژوهش از نوع نیمه تجربی به صورت پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. حجم نمونه 60 نفر از اعضای خانواده های بیماران روانی مزمن بودند که به صورت نمونه گیری خوشه ایاز مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی شهرستان شهرکرد انتخاب شدند و به ترتیب ورود به مطالعه به صورت تصادفی به دو گروه 30 نفره شامل گروه تجربی و کنترل تقسیم و بر اساس ویژگی های دموگرافیک همانندسازی شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه چک لیست سلامت عمومی GHQ-28 بود که قبل و بعد از مداخلات بر روی آزمودنی ها اجرا گردید. آزمودنی های گروه تجربی، 8 جلسه 2 ساعته به صورت هفتگی تحت روان درمانی مبتنی بر کیفیت زندگی قرار گرفتند اما گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای روی آن ها صورت نگرفت. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS و با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها
بر اساس نتایج، روان درمانی مبتنی بر کیفیت زندگی (QOLT)، موجب بهبود سلامت روان خانواده های بیماران روانی مزمن می گردد به این معنا که درزمینه نشانه های جسمانی، اضطراب و بی خوابی، نارساکنش وری اجتماعی و افسردگی به عنوان زیر مقیاس های سلامت روان بعد از مداخله ازنظر آماری تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده گردید (0/05 P≤).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج مطالعه می توان از روان درمانی مبتنی بر کیفیت زندگی (QOLT) به عنوان راهکاری برای توانمندسازی سلامت روانی خانواده های بیماران روانی مزمن استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1857173 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!