نقش رسانه های ارتباطی در ایجاد نگرش پایداری در صنعت گردشگری

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
توسعه پایدار گردشگری به عنوان پارادایمی نو در واکنش به پیامدهای نامطلوب گردشگری انبوه مطرح شده و در سال‏های اخیر همواره مورد توجه برنامه‏ریزان توسعه گردشگری قرار گرفته است؛ این توجه تا حدی بوده است که سال 2017 از طرف سازمان جهانی گردشگری، تحت عنوان «گردشگری پایدار؛ ابزاری برای توسعه» نامگذاری شده است.در این میان رسانه‏ به‏عنوان یکی از زیرساخت‏های اساسی ترویج توسعه گردشگری پایدار،با تغییر و تکامل نقش طی چند دهه اخیر، در جهت‏دهی به افکار و نگرش فاعلان گردشگری و توده مردم (گردشگران بالقوه) بسیار حائز اهمیت است. مقاله حاضر به روش توصیفی تحلیلی در پی تعیین این موضوع است که رسانه های ارتباطی چگونه می‏توانند موجب ترویج نگرش پایداری در توسعه گردشگری شوند. نتایج بررسی پیشینه و ادبیات نظری نشان‏دهنده این مطلب است که رسانه ها (به ویژه رسانه های اجتماعی طی سال‏های اخیر) با وظایف چندگانه‏ای چون توسعه آموزش؛ فرهنگ‏سازی؛ ارائه اطلاعات و آگاه‏سازی؛ بسیج (مشارکت) اجتماعی و کنترل‏کنندگی دارای این پتانسیل و توانایی هستند که بتوانند سه بعد نگرش (بعد شناختی، عاطفی و رفتاری) افراد را درباره توسعه پایدار گردشگری به گونه‏ای مثبت تغییر دهند و در نتیجه موجب ترویج نگرش توسعه پایدار گردشگری شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1857410 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!