مدیریت کیفی آب مخزن سد بافت از طریق آبگیری انتخابی از محل خروجی های سد با استفاده از مدل CE-QUAL-W2

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بهره برداری از مخازن سدها شامل یک سری اهداف کمی و کیفی می باشد که مواردی همچون تامین نیازهای آبی، مدیریت سیلاب و نیازهای زیست محیطی در بخش کمی و تامین نیاز با کیفیت مناسب، کاهش اثرات مخرب لایه بندی حرارتی و جلوگیری از تغذیه گرایی مخزن در بخش کیفی را شامل می شود. آگاهی از چگونگی تغییرات لایه بندی حرارتی در بازه زمانی دراز مدت، امری مهم به شمار می رود و مدیریت صحیح آن می تواند روی هزینه های ناشی از تصفیه آب تاثیر به سزایی داشته باشد و این هزینه ها را کاهش دهد. در این تحقیق، مخزن سد بافت در استان کرمان تحت مطالعه و بررسی قرار گرفت و وضعیت دمایی لایه های مختلف مخزن برای یک دوره 37 ساله پیش بینی گردید و سپس بهترین لایه در محدوده ترموکلاین یا اصطلاحا نرخ کاهش دما با افزایش عمق، با حداقل ضریب پخش آلاینده ها مشخص گردید. داده های موجود شامل یک بازه 12 ماهه میباشد که شش ماه برای واسنجی و شش ماه برای صحت سنجی مورد استفاده قرار گرفت. به منظور تحلیل از سه سناریوی پرآبی، نرمال و کم آبی استفاده شد و برای شبیه سازی رفتار مخزن با توجه به شرایط موجود، مدل دو بعدی CE-QUAL-W2 مناسب ترین مدل تشخیص داده شد و با کمک این مدل ریاضی پروفیل عمقی دما به دست آمده است. نتایج نشان دهنده این است که این لایه بندی در فروردین ماه با شروع دوره گرما به صورت ضعیف شروع می گردد و در خرداد ماه شدت می گیرد. عمق ترموکلاین در ایام لایه بندی شدید که در مرداد ماه می باشد به ارتفاع شش متر در عمق بیست متری از کف می رسد که این عمق بهترین عمق برداشت آب در دوره لایه بندی حرارتی محسوب می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
237
لینک کوتاه:
magiran.com/p1858525 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!