تایپینگ کاست کروموزومی SCCmec سویه های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین جدا شده از سواب بینی کارکنان بیمارستان های لارستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
: استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین یکی از مهم ترین عوامل عفونت های فرصت طلب بیمارستانی و جامعه به شمار می رود. امروزه افزایش مقاومت به آنتی بیوتیک ها موجب نگرانی جامعه پزشکی شده است. در این میان مقاومت به آنتی بیوتیک متی سیلین به دلیل محدود کردن درمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مطالعه حاضر با هدف ردیابی ژن مقاومت به متی سیلین و بررسی ژنوتیپی کاست کروموزومی SCCmec در سویه های استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده از بینی کارکنان و تعیین الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی این باکتری انجام شد.
در این مطالعه مقطعی-توصیفی 230 نمونه سواب بینی از کارکنان بیمارستان های لارستان در سال 1394 جمع آوری گردید. شناسایی سویه های استافیلوکوکوس اورئوس با روش های استاندارد آزمایشگاهی انجام شد. در تمامی جدایه ها، سنجش الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی با روش انتشار دیسک،حداقل غلظت بازدارندگی با روش E-test و حساسیت به متی سیلین با روش آگار اسکرین انجام شد. همچنین حضور ژن مقاومت آنتی بیوتیک mecA و تایپنگ SCCmec با روش multiplex PCR مورد ارزیابی قرار گرفت.
از مجموع نمونه های مورد بررسی 37 مورد (14. 8%) آلوده به باکتری استافیلوکوکوس اورئوس بودند. از بین جدایه ها، 28 سویه (75. 7%) دارای ژن مقاومت به متی سیلین بودند. از این بین 21 سویه (75%) اکتساب از جامعه و 7 سویه (25%) اکتساب از بیمارستان داشتند. همچنین نتایج تایپینگ سویه های SCC نشان داد که تایپ I با فراوانی 32. 1 درصد و به دنبال آن تایپ IV (28. 6%) ، تایپ II (17. 9%) ، تایپ V (14. 3%) و تایپ III (7. 1%) به ترتیب فراوان ترین جدایه ها بودند. بیشترین مقاومت آنتی بیوتیکی سویه ها مربوط به آنتی بیوتیک های پنی سیلین (100%) و اگزاسیلین (60%) و کمترین میزان مربوط به ونکومایسین (0%) بود. با تعیین حداقل غلظت بازدارندگی ونکومایسن، میزان مقاومت حد واسط به ونکومایسین 28/5% شناسایی گردید. همچنین با آزمون آگار اسکرین، مقاوت به اگزاسیلین 92. 8 درصد تشخیص داده شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1859446 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!