ارزیابی ا عامل های مختلف ریزازدیادی زربین (Cupressus sempervirens var. horizontalis) چهارهزارساله ابرکوه

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پژوهش پیش رو به منظور حفظ ذخیره ژنتیکی و تکثیر زربین (Cupressus sempervirens L. var. horizontalis (Milll.) Gord) 4000 ساله ابرکوه به روش کشت بافت انجام شد. در آزمایش اول، اثر زمان نمونه گیری (چهار فصل)، دو نوع محیط کشت Murashige & Skoog (MS) و Woody Plant Medium (WPM) و غلظت های مختلف بنزیل آدنین (BA) (صفر، 0/1 و یک میلی گرم در لیتر) بر پرآوری ریزنمونه های زربین بررسی شد. در آزمایش دوم و سوم، اثر محیط کشت (MS و WPM)، غلظت های بنزیل آدنین/BA (صفر، 0/1، 0/5 و یک میلی گرم در لیتر) به تنهایی و در ترکیب با 01/0 میلی گرم در لیتر ایندول بوتیریک اسید (IBA) و نوع ریزنمونه (سرشاخه های اولیه و ثانویه) بر پرآوری گیاه به صورت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار بررسی شد. در آزمایش اول، بیشترین تعداد شاخساره در ریزنمونه های تهیه شده در فصل بهار و تابستان که به ترتیب در محیط کشت های MS و WPM کشت شده بودند، به دست آمد. در آزمایش دوم، بیشترین شاخه زایی و افزایش طول در محیط کشت WPM و در سرشاخه های ثانویه مشاهده شد. بیشترین طول شاخساره در ریزنمونه اولیه کشت شده در محیط کشت WPM با غلظت 0 /1و 0/5 میلی گرم در لیتر BA و همچنین ریزنمونه اولیه در محیط کشت MS بدون BA به دست آمد. در آزمایش سوم، بیشترین تعداد شاخساره با میانگین سه، مربوط به ریزنمونه های ثانویه در محیط کشت WPM حاوی صفر میلی گرم در لیتر BA+ 0/01 میلی گرم در لیتر IBA بود. به طور کلی، بهترین زمان نمونه برداری، محیط کشت و نوع ریزنمونه به ترتیب فصل بهار، محیط WPM و سرشاخه ثانویه بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
228 تا 239
لینک کوتاه:
magiran.com/p1859512 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!