تاثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر تهدید درک شده و خودکارآمدی خانواده های سالمندان دیابتی در معرض خطر سقوط

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بیماری دیابت به عنوان یک بیماری مزمن، منبعی از استرس برای اعضای خانواده به شمار می آید، به ویژه اگر تغییرات ناشی از عوارض بیماری سبب تعارض در نقش ها و وظایف خانوادگی شود. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه توانمندسازی خانواده محور بر تهدید درک شده و خودکارآمدی خانواده های سالمندان دیابتی در معرض خطر سقوط انجام شد.
روش بررسی
این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی است که بر روی 60 سالمند و عضوفعال خانواده سالمند مبتلا به دیابت نوع دو، در معرض خطر سقوط مراجعه کننده به مطب فوق تخصص غدد شهر بجنورد درسال 1395انجام شد. نمونه ها به روش در دسترس انتخاب و پس از همسان سازی ازنظرویزگی های دموگرافیک به صورت تصادفی ساده زوج و فرد به دوگروه کنترل(30نفر (و آزمون (30نفر) تقسیم شدند. مداخله توانمندسازی خانواده محور برای گروه آزمون به مدت 8 جلسه 45دقیقه ای اجرا شد. ابزار جع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته، تهدیددرک شده و خودکارآمدی بود .داده های جمع آوری شده با استفاده از نسخه18 نرم افزار SPSS و با آزمون های آماری در سطح معنی داری p<0/05 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار نمرات بعد تهدید درک شده درگروه آزمون قبل از اجرای مداخله (شدت 26/7±03/5 و حساسیت56/7±16/55 ) و خودکارآمدی92/6±36/56 بود که بعد ازاجرای مداخله (شدت 71/4±23/64 و حساسیت 33/4±60/64) و خودکارامدی70/4±90/63) افزایش یافت (0.001>p). اما درگروه کنترل این اختلاف معنی دار نبود (05/0 p> ) .
نتیجه گیری
با توجه به نتایح به دست آمده از یافته ها، اجرای برنامه توانمندسازی خانواده محور منجر به افزایش دانش، بهبود نگرش و خودکارآمدی خانواده های سالمندان دیابتی شده، آنها را در امر مراقبت و اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه یاری کرده، لذا مداخلاتی از قبیل اجرای الگوی توانمند سازی به منظور بهبود و ارتقاء کیفیت مراقبت، پیشگیری و استقلال سالمندان پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
96 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p1859552 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!