استفاده از الگوریتم های داده کاوی برای تحلیل سودمندی دوربین های راهنمایی و رانندگی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دهه 2011 تا 2020 میلادی را به عنوان دهه کاهش تلفات جاده ای معرفی کرد. این سازمان در طی قطعنامه های مختلفی از تمام کشورها خواسته است نسبت به کاهش تصادفات جاده ای توجه خاصی نمایند. عامل سرعت نقش کلیدی در کاهش ریسک تصادفات جاده ای دارد. یکی از عوامل بازدارنگی سرعت غیرمجاز خودروها، دوربین های ثبت تخلف پلیس راهور ناجا می باشد. در سال های اخیر استفاده از این دوربین ها به منظور کاهش تخلفات و تصافادت جاده های برون شهری و بزرگراه ها گسترش زیادی داشته است. هدف از این پژوهش تحلیل سودمندی دوربین های ثبت تخلف راهنمایی و رانندگی بزرگراه تهران کرج می باشد. این امر با بهره گیری از تکنیک های داده کاوی از قبیل مدلسازی با سری زمانی و رگرسیون صورت می پذیرد.
در ابتدا با استفاده از تحلیل توصیفی، سیر تخلفات بزرگراه تهران کرج را به همراه حجم تردد و تعداد دوربین های فعال در آن مورد بررسی قرار می دهیم. در مرحله تحلیل استنباطی، با مدلسازی سری زمانی و مدل غیرخطی توانی رگرسیون، تخلفات بزرگراه تهران کرج را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم. در بررسی نتایج ارزیابی، مدل های برازش شده با سری زمانی از خطای پیش بینی کمتری نسبت به مدل های رگرسیونی برخوردار بودند. در پیش بینی صورت گرفته برای برخی ماه های سال 93، میزان تخلفات بزرگراه تهران کرج به میزان 32% نسبت به تخلفات ماه های نظیر خود در سال 92 کاهش داشته است، این امر به همراه تحلیل های دیگر نشان دهنده سودمندی دوربین ها در بازه مورد بررسی می باشد. از نتایج تحلیل و کاوش داده های دوربین های ثبت تخلف می توان برای بهبود مدیریت و برنامه ریزی شهری با هدف کاهش تخلفات و تصادفات استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 135
لینک کوتاه:
magiran.com/p1860294 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!