نقش میانجیگر خودشناسی در رابطه بین سبک های دفاعی و علایم جسمانی سازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مولفه های موثر بر سلامت جسمانی و روانی، روز به روز اهمیت بیشتری در تحقیقات روانشناسی پیدا می کنند. خودشناسی و سبک های دفاعی از جمله متغیرهای روانشناختی موثر در این حیطه هستند. هدف تحقیق حاضر بررسی نقش میانجیگر خودشناسی در رابطه سبک های دفاعی با علایم جسمانی سازی می باشد. نمونه این پژوهش شامل 253 دانشجو (149 زن و 104 مرد) بوده است و ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه سبک های دفاعی (اندروز و همکاران، (1993)، پرسشنامه خودشناسی انسجامی (قربانی و همکاران، 2008) و چک لیست علایم جسمانی سازی (ریف و هیلر، 1998) بودند. داده ها با روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان دادند بین سبک های دفاعی رشدنایافته و روان آزرده با علایم جسمانی سازی همبستگی مثبت و بین سبک دفاعی رشدیافته و خودشناسی انسجامی با جسمانی سازی همبستگی منفی معنادار وجود دارد (01/0>P). هم چنین خودشناسی انسجامی نقش میانجیگر در رابطه بین سبک های دفاعی رشدنایافته و روان آزرده با علایم جسمانی سازی دارد (01/0>P). یافته های این مطالعه مبنی بر شناسایی تاثیر خودشناسی و سبک های دفاعی موثر در جسمانی سازی و سلامت افراد، می توانند در پیشگیری از ایجاد و عود اختلالات روان تنی و افزایش سلامت جسمانی و روانی موثر واقع شوند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
200
لینک کوتاه:
magiran.com/p1860837 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!