چالش های سیاسی خارجی فراروی انقلاب اسلامی در اندیشه امام خمینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
لازمه ی تداوم و بقای انقلاب، شناخت چالش ها و بحران های فراروی آن است. عدم شناخت و درک این چالش ها و آسیب ها باعث می شود انقلاب به سوی نابودی و اضمحلال کشیده شود. انقلاب اسلامی ایران که بر پایه ی تعالیم حیات بخش اسلام بنا نهاده شده، توجه و اهتمام به امور مسلمین را از تکالیف و وظایف خود می داند و به دلیل همین ماهیت دینی و انقلابی خود در مرکز توطئه و کینه دشمنان قرار دارد و آنان به هر طرقی تلاش می کنند تا به انقلاب و نظام اسلامی آسیب هایی وارد سازند و آن را با چالش هایی مواجه کنند. مجموعه ی این چالش ها و آسیبهای منطقه ای و بین المللی را باید در چارچوب سیاست خارجی بررسی کرد، چرا که اکثر آنها جنبه ی سیاسی دارد و از این منظر باید به آنها نگریست. از این رو سوال اصلی این پژوهش آن است که چالش های سیاسی خارجی فراروی انقلاب اسلامی در اندیشه امام خمینی (ره) کدامند؟ برای پاسخ به این سوال اندیشه سیاسی امام در چارچوب نظریه بحران اسپریگنز مورد بررسی قرار گرفت. از نظر امام خمینی این چالش ها و آسیب ها چنان مخرب است که اگر در مقابل آنها مقاومت و ایستادگی نشود وابستگی بیش از پیش و عقب ماندگی مسلمین را در پی خواهد داشت. نوآوری این مقاله ، معرفی یک چهارچوب نظری پویا و مناسب برای مطالعه ی چالش ها و بحران های سیاسی و فهم و درک دقیق تر و بهتر نظریه ی سیاسی امام خمینی و سایر اندیشمندان است. این تحقیق با استفاده از روش تحلیل اسنادی، اسناد و مدارک مربوط را گردآوری کرده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
245 تا 266
لینک کوتاه:
magiran.com/p1861100 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!