بررسی مولفه ها و شاخص های دانش سازمانی پلیس در زمینه پیشگیری از جرم

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
زمینه و هدف
پیچیدگی و رشد فزاینده تغییرات محیطی سبب گردیده است سازمان های پلیسی نتوانند با اتکاء به تجربه ها و رویکردهای سنتی، عملکردها و موفقیتهای خود را تضمین نمایند و لذا ناچارند دوره سازماندهی جدیدی را مبتنی بر دانش آفرینی سازمانی تجربه کنندو بر پایه آفرینش دانش جدید و گسترش آن در سرتاسر سازمان، خدمات و عملکرد خود را توسعه دهند. بنابراین این مقاله می کوشد تا ضمن دستیابی به مولفه ها و شاخص های دانش سازمانی پلیس ، به این سوال پاسخ دهد که مولفه ها و شاخص های دانش سازمانی پلیس در زمینه پیشگیری از جرم، کدامند؟
روش
این تحقیق از نظر هدف و جهت گیری کلی کاربردی است. از طرف دیگر، تحقیق حاضر به جهت گردآوری داده ها در زمره تحقیقات کیفی - اکتشافی محسوب می شود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه خبرگان، مدیران، کارشناسان پلیس در حوزه پیشگیری از جرم است. برای انتخاب نمونه از ترکیب روش های هدفمند قضاوتی و روش گلوله برفی استفاده می شود که روشی غیراحتمالی است. در این روش، بعد از انجام 16 مصاحبه، عوامل اصلی و فرعی در مصاحبه های قبلی تکرار می شد و پژوهشگر به اشباع رسید.روایی و پایایی تحقیق با استفاده از روش های اعتبار درونی و بیرونی و نظر اساتید حوزه پیشگیری از جرم و مشارکت کنندگان در مصاحبه مورد تایید قرار گرفت. داده های کیفی لازم جمع آوری و با استفاده از روش تحلیل محتوا به مثابه تکنیکی پژوهشی، مفاهیم، مقوله ها و عوامل اصلی و فرعی شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
کدهای فرعی و اصلی حاصل از مصاحبه های انجام شده با خبرگان و فرماندهان نیروی انتظامی بیانگر این است که در مجموع 24 شاخص بدست آمد که بر اساس مبانی نظری مطالعه در قالب 4 مولفه های دانش سازمانی پلیس در زمینه پیشگیری از جرم، شناسایی و طبقه بندی شدند.
نتایج
بطور کلی نتایج حاصل از مصاحبه با نخبگان پلیس حکایت از آن دارد که سطح کیفی مولفه ها و شاخص های دانش سازمانی پلیس با آنچه که مطلوب و مناسب شرایط امروزی سازمان پلیس می باشد فاصله دارد. فرایند تغییر و تحول جهت دانش آفرینی سازمانی در ابعاد چهارگانه گفته شده در زمینه پیشگیری از جرائم نیاز به توجه جدی و جهش گسترده دارد. همچنین نتایج حکایت از این دارد که دانش آفرینی اکتشافی و دانش بهره برداری از اولویت بالایی نسبت به سایر دانش آفرینی های گفته شده در حوزه پیشگیری از جرائم برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1861605 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!