بررسی رابطه بین سرمایه ی اجتماعی و مشارکت شهروندان در پیشگیری از اعتیاد

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سرمایه ی اجتماعی و مشارکت شهروندان در پیشگیری از اعتیاد انجام پذیرفت.این تحقیق از حیث روش تحقیق پیمایشی و از نوع همبستگی واز نظرهدف کاربردی بوده است.جامعه آماری پژوهش حاضرشامل شهروندان ساری بالای15 سال که تعداد آنان400000 نفر بوده است.براساس جدول نمونه گیری استانداردکوهن وهمکاران (2001) و همچنین کرجسی و مورگان(1970) 384 نفر از شهروندان ساری بالای 15 سال نمونه آماری پژوهش حاضر را تشکیل داده اند..برای دسترسی به نمونه در این تحقیق از روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای استفاده شده است. ابزار گردآوری داده مورد نظر در پژوهش، دو پرسشنامه سرمایه اجتماعی و پرسشنامه مشارکت شهروندان در پیشگیری از اعتیاد بوده است. روایی پرسسشنامه ها با کسب نظر کارشناسان حاصل و پایایی حاصل ازآلفای کرانباخ نیز برای پرسشنامه سرمایه اجتماعی برابر با 84/0 و برای پرسشنامه مشارکت شهروندان در پیشگیری از اعتیاد 82/0 بوده است. به منظور آزمون فرضیات تحقیق از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است.درنهایت نتایج تحقیق نشان دادکه بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن (مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی،انسجام اجتماعی،روابط اجتماعی) و مشارکت شهروندان در پیشگیری از اعتیاد رابطه معناداری وجود دارد
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p1861621 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!