آسیب شناسی و بررسی مقالات بین المللی سلب اعتبار شده ایرانی در پایگاه های اطلاعاتی اسکوپوس، گوگل اسکولار و ریسرچ گیت بین سال های 1997 تا 2017

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
هدف از این پژوهش، آسیب‏ شناسی و بررسی مقالات بین المللی سلب‏ اعتبار شده ایرانی است.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و به روش علم سنجی و با رویکرد تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام مقالات سلب‏ اعتبار شده در پایگاه‏ اطلاعاتی اسکوپوس است که 109 عنوان مقاله بازیابی شدو همان مقالات در گوگل اسکولار و ریسرچ‏ گیت با بهره گیری از شاخص ‏های علم سنجی بررسی شده و میانگین آماری مقاله ها و موضوعات آن ها نیز مشخص و تحلیل گردید.
یافته ها: این پژوهش نشان می‏ دهد که سلب‏اعتبار مقالات از روند ثابتی پیروی نمی‏کند و تنها به کیفیت ارائه مقالات بستگی دارد. سلب ‏اعتبار از مقالات آن‏ها را از چرخه علمی کشور خارج نمی‏کند و حتی بعد از سلب‏ اعتبار نیز باز به این دسته از مقالات استناد می ‏شود و شاخص‏ های آلتریمتریکس نیز خوانده شدن (دیده‏ شدن) و استناد به این مقالات را اثبات می‏کنند. نویسندگان و بعد از آن داوری موثرترین دلایل سلب‏ اعتبار مقالات بوده‏اند.
نتیجه گیری
در حوزه موضوعی پزشکی، پرستاری، علوم بهداشت و ریاضیات بیشترین تعداد سلب اعتبار مقالات انجام شده است که تمرکز موضوعی نسبی در سلب اعتبار و لزوم توجه بیشتر به این دسته از مقالات را مشخص می‏کند. در حوزه های موضوعی کامپیوتر، علوم زمین و انرژی، فیزیک و فیزیک هوا کمترین سلب ‏اعتبار انجام شده است که عملکرد قوی پژوهشگران را در این حوزه ها اثبات می‏ کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
137 تا 156
لینک کوتاه:
magiran.com/p1862107 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!