بررسی ویژگی های سرشتی و منشی و اختلالات شخصیت در والدین کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-کم توجهی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
از آن جایی که تاکنون مطالعه ای درمورد ارتباط بین ویژگی های سرشتی و منشی و اختلالات شخصیت در والدین کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-کم توجهی گزارش نشده است، و با توجه به چالش های مطرح شده در والدین کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-کم توجهی هدف این پژوهش تعیین رابطه بین ویژگی های سرشتی و منشی و اختلالات شخصیت در والدین کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-کم توجهی در مقایسه با گروه سالم بود.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی بود که در سال 1396در بیمارستان روانپزشکی روزبه تهران انجام پذیرفت. نمونه ها شامل45 فرد بزرگسال دارای فرزند مبتلا به اختلال بیش فعالی-کم توجهی و 45 فرد بزرگسال دارای فرزند سالم بودند. نمونه گیری به روش هدفمند انجام گرفت. مقیاس درجه بندی والدین کانرز، پرسشنامه توانایی ها و مشکلات (SDQ)، پرسشنامه های سرشت و منش(TCI) ، چک لیست نشانه های اختلالات روانی ( -R90 SCL- ) و مصاحبه نیمه ساختاریافته (II- SCID) به آنان داده شد. تحلیل داده ها توسط همبستگی پیرسون با استفاده از SPSS نسخه 20 انجام شد.
یافته ها
بین ویژگی های سرشتی و منشی و اختلالات شخصیت همبستگی معنی دار دیده شد ( 05/0< P). ویژگی های سرشتی و منشی و اختلالات شخصیت والدین کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-کم توجهی متفاوت از گروه سالم بود. هم چنین نوجویی بالا با اختلالات شخصیت دسته B (ضداجتماعی، مرزی، نمایشی) رابطه داشت، و آسیب پرهیزی بالا با اختلالات شخصیت دسته C (اجتنابی و وسواسی-جبری) رابطه داشت. پاداش وابستگی بالا با اختلالات شخصیت دسته A (از آن جایی که پاداش وابستگی معنی دار نشد هیچ کدام از اختلالات دسته A در والدین کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-کم توجهی نیز معنی دار نشدند. چون پاداش وابستگی بالا با اختلالات دسته A شامل: پارانوئید، اسکیزوئید، و اسکیزوتایپال رابطه دارد) رابطه داشت.
بحث و نتیجه گیری
پشتکار پیش بینی کننده اختلال شخصیت نیست. و خودراهبری و همکاری پایین پیش بینی کننده برای تقریبا همه نوع اختلال شخصیت است و در نهایت ویژگی خودفراروی با اختلال شخصیت رابطه ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1863513 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!