تاثیر آموزش از راه دور مبتنی بر موک بر درگیری تحصیلی و مولفه های آن در دانشجویان دانشگاه پیام نور

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش از راه دور (مبتنی بر موک) بر درگیری تحصیلی و مولفه های آن در دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز کرمان می باشد.
روش
روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه پیام نور کرمان می باشند که 40 نفر از آن ها (20 نفر گروه کنترل و 20 نفر گروه آزمایش) به روش نمونه گیری خوشه اییک مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. درس مربوطه در 4 جلسه هشت ساعته به مدت یک ماه برای گروه آزمایش از طریق فناوری موک و با استفاده از الگوی طراحی آموزشی تدوین شده، تدریس شد و گروه کنترل با همان روش معمول کلاسی آموزش دیدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ (1391) است.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد در متغیر درگیری تحصیلی میانگین گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بوده است (01/0P< و 69/42=F)، پس نتیجه گرفته می شود استفاده از الگوی آموزش مبتنی بر فناوری در آموزش از راه دور در افزایش درگیری تحصیلی دانشجویان موثر بوده است. در مولفه ی درگیری شناختی با (016/0P< و 82/12=F)، در مولفه ی درگیری انگیزشی با (016/0P< و 93/31=F)، در مولفه ی درگیری رفتاری با (016/0P< و 50/23=F)، پس از تعدیل نمرات پیش آزمون، تفاوت بین گروه آزمایش و کنترل معنادار است؛ پس نتیجه گرفته می شود استفاده از الگوی آموزش مبتنی بر فناوری در آموزش از راه دور در افزایش درگیری شناختی، انگیزشی و رفتاری دانشجویان موثر بوده است.
نتیجه گیری
بنابراین آموزش با موک بر افزایش میزان درگیری تحصیلی و مولفه های آن در دانشجویان در درس تکنولوژی آموزشی تاثیر مثبت دارد. براساس نتایج حاصله، پیشنهاد می شود از فناوری موک برای غنی سازی آموزش سایر دروس دانشجویان دانشگاه پیام نور استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p1864079 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!