بهبود پایدار کاردکردهای نظام سلامت از طریق رویکرد توانمندسازی

چکیده:
نظام های ارائه دهنده ی مراقبت های سلامت، در طول حیات خود با تغییرات بسیاری در زمینه های مختلف مواجه اند که بر چگونگی انجام وظایف آن ها تاثیرگذار می باشند. نظام سلامت ایران نیز مانند بسیاری از این نظام ها با این تغییرات مواجه بوده است. یکی از آخرین و مهمترین تغییرات در نظام سلامت ایران اجرای طرح تحول نظام سلامت است که منجر به تغییرات گسترده ای در رابطه با چگونگی انجام فعالیت های آن شده است. اما آنچه که مشخص است این است که این طرح نیز با چالش هایی روبرو است. از جمله مهمترین چالش های پیش روی طرح تحول سلامت، مسایل مربوط به عدالت و پایداری منابع مالی طرح می باشند. به عبارت دیگر تنها با افزایش مخارج نظام سلامت در نظامی که عملکرد ضعیفی داشته باشد لزوما نمی توان انتظار بهبود کارکردهای آن نظام در جامعه را داشت. یکی از مهمترین راهکارهای ارائه شده برای بهبود کارکردهای نظام های سلامت استفاده از رویکرد توانمندسازی نظام های سلامت (Health Systems Strengthening (HSS)) است.
HSS در ابتدا توسط سازمان بهداشت جهانی به منظور تسهیل رسیدن به بخش های مرتبط با سلامت در اهداف توسعه ی هزاره ارائه شد. HSS، دربردارنده ی راهبرد ها، پاسخ ها و فعالیت هایی به منظور توسعه ی پایدار نظام سلامت کشورهای مختلف می باشد. این رویکرد شامل مولفه های تامین مالی نظام سلامت، منابع انسانی، اطلاعات سلامت، ارائه خدمات، زنجیره ی عرضه دارو، و رهبری و حاکمیت نظام سلامت است. فرض اصلی HSS این است که نظام های سلامت ضعیف منجر به این می شوند که اثربخشی مداخلات دولت ها و الگوهای بین المللی مربوط به دسترسی و استفاده از خدمات سلامت محدود شوند. به کارگیری HSS منجر به گسترش منابع به خصوص منابع مورد استفاده برای بهبود حداقل در یک و یا تعداد بیشتری از کارکردهای نظام سلامت به صورتی پایدار خواهد شد. نکته ی مورد توجه این است که تعیین مولفه های HSS به تنهایی منجر به بهبود عملکرد نظام سلامت نمی گردد و سیاست گذاران باید با تفکری سیستمی به HSS بنگرند و روابط چندگانه و تقابل این مولفه ها با همدیگر را به صورت یک سیستم در نظر بگیرند. به عبارت دیگر، استفاده از HSS به منظور توانمندسازی مولفه های نظام سلامت با در نظر داشتن تفکر سیستمی منجر به بهبود عملکرد این نظام های سلامت خواهد شد.
نظام سلامت هر کشور با چالش ها و اولویت های متفاوتی روبرو است و نسخه ی جامعی از اصلاحات برای تمامی کشورها وجود ندارد. نظام سلامت کشور ایران و به خصوص طرح تحول سلامت نیز، نیازمند ابزارها و راهبردهای مختص خود به منظور شناسایی چالش ها و ارائه راه حل های مورد نیاز می باشد. از اینرو انتظار می رود با به کارگیری راهبردها، فعالیت ها و پاسخ های HSS و با اتخاذ رویکرد تفکر سیستمی در چهارچوبی از چرخه ی پایش، ارزیابی و یادگیری بتوان بهبود کارکردهای طرح تحول سلامت را شاهد بود و به مقابله موثر با مشکلات این طرح و در نهایت نظام سلامت به طریقی پایدار و منسجم دست یافت.
زبان:
فارسی
صفحات:
2 تا 4
لینک کوتاه:
magiran.com/p1864433 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!