ارزیابی تولیدات علمی دانشگاه مازندران در پایگاه اطلاعاتی Scopus از سال 2006 تا 2016

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
یکی از رایج ترین روش های ارزیابی تولیدات علمی پژوهشگران و سازمان های وابسته به آن ها، استفاده از شیوه های مختلف علم سنجی است که توسط یکی از پایگاه های اطلاعاتی استنادی انجام می گیرد. این پژوهش با هدف ارزیابی تولیدات علمی دانشگاه مازندران از سال 2006 تا 2016 در پایگاه Scopus انجام شده است.
مواد و روش ها
این پژوهش به صورت توصیفی و با رویکرد علم سنجی انجام شده است. جامعه پژوهش مدارک علمی نمایه شده در پایگاه استنادی اسکوپوس (4091 مدرک) می باشد. اطلاعات مربوط به مقاله ها، تحت نام سازمانی دانشگاه مازندران ( AF-ID=«University of Mazandaran»)، مورد جستجو قرار گرفت. سپس محدوده زمانی برای تولیدات علمی ((LIMIT-TO (PUBYEAR) تعریف و جستجوی نهایی صورت گرفت و داده ها با استفاده از نرم افزار Excel و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میزان تولیدات علمی دانشگاه مازندران در طی سال های مورد بررسی سیری صعودی داشته است. کمترین میزان تولید علم در سال 2006 و بیشترین میزان در سال 2013 بوده است. بیشترین تعداد مدارک نمایه شده، بیشترین استنادات دریافتی، و تعداد نویسندگان پرکار (تقریبا 60%) به دو دانشکده شیمی و فیزیک تعلق دارد. از لحاظ نوع مدرک علمی نمایه شده بیشترین تعداد مربوط به مقاله پژوهشی بوده (93/4 %)، از نظر مشارکت علمی و هم تالیفی بین سازمانی، بیشترین همکاری را با دانشگاه های هم جوار داشته اند.
نتیجه گیری
در مجموع با وجود سیر صعودی مدارک ثبت شده تا سال 2013 و افت آن در سال های بعد، و برای دیده شدن نتایج پژوهش پژوهشگران در سطح جهان و رسیدن دانشگاه به اوج تولیدات علمی خود، مسئولین دانشگاه می بایست شرایطی فراهم نمایند تا پژوهشگران بتوانند انگیزه و توان لازم برای انتشار مقاله در مجلات معتبر علمی را داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1864489 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!