اثر مکمل غذایی رافینوز، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و ترکیب دو مکمل بر بیان ژن های درگیر در ایمنی غیراختصاصی لیزوزیم و TNF-α در ماهی کپور معمولی (Cyprinus carpio)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
هدف از این تحقیق ارزیابی اثرات رافینوز، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و ترکیب این دو مکمل به عنوان سین بیوتیک بر بیان ژن-های درگیر در ایمنی لیزوزیم (Lyzozym) و TNF-α ماهی کپور معمولی بود. تعداد 12 قطعه ماهی با میانگین وزنی 5/2±10 گرم در هر تانک (500 لیتری) ذخیره سازی شد. ماهی ها با سطوح 2 درصد رافینوز، 108×6 CFU/g از باکتری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، ترکیب دو مکمل و گروه شاهد نیز با غذای فاقد مکمل به مدت 8 هفته تغذیه شدند. به منظور بررسی بیان ژن لیزوزیم از بافت پوست نمونه برداری انجام شد. RNA از بافت مورد مطالعه استخراج و cDNA سنتز شد و با آغازگرهای اختصاصی توسط Real Time PCR بیان ژن های مذبور بررسی شد. نتایج نشان داد که لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس تاثیر قابل ملاحظه ای روی بیان ژن لیزوزیم داشت ( 05/0 > P ) که اختلاف معنی داری با سایر تیمارها داشت ولی بین تیمارهای پربیوتیک ، سین بیوتیک و شاهد اختلاف معنی داری وجود نداشت. ( 05/0 < P ) همچنین اختلاف معنی داری در بیان ژن TNF-α بین تیمارهای پروبیوتیکی، پربیوتیکی و گروه شاهد وجود نداشت ( 05/0 < P ) و کترین بیان این ژن در گروه های تغذیه شده با سین بیوتیک مشاهده شد. در این مطالعه مشخص گردید که لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس باعث افزایش ایمنی به واسطه افزایش بیان نسبی لیزوزیم در ماهی کپور معمولی می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1864535 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!