نقش کیفیت و مدت زمان خواب رانندگان وسایل نقلیهی سنگین در تصادفات ناشی از خواب آلودگی (مطالع هی موردی محور مهریز-انار استان یزد)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پژوهش انجام شده یک تحقیق توصیفی-تحلیلی بوده که در زمینه ی نقش کیفیت و کمیت خواب رانندگان وسایل نقلیه ی سنگین در تصادفات ناشی از خواب آلودگی در محور مهریز-انار استان یزد انجام گرفته است. در این تحقیق علاوه بر مدت زمان خواب رانندگان وسایل نقلیه ی سنگین در مسافت های طولانی، کیفیت خواب آنان نیزمورد توجه و بررسی قرار گرفته است. آمار و اطلاعات مطالعه ی حاضر از طریق پرسش نامه هایی که توسط رانندگان وسایل نقلیه ی سنگین تکمیل گردید، جمع آوری شده است. این اطلاعات با استفاده از نرم افزار24 SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و راهکارهای موثر در بهبود کیفیت خواب رانندگان و در نتیجه کاهش حوادث و خسارات ناشی از خواب آلودگی پیشنهاد گردیده است. در این مطالعه با استفاده از تجزیه و تحلیل رگرسیون خطی کیفیت و مدت زمان خواب رانندگان مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج حاصل از آن ارائه گردیده است.نتایج این پژوهش نشان داده است با وجود اینکه بسیاری از تلاش های مسئولین برای مبارزه با خستگی و خواب آلودگی رانندگان برروی مدت زمان خواب متمر کز است اما کیفیت خواب نقش موثرتری بر خستگی رانندگان و حوادث ناشی از خواب آلودگی آن ها دارد و در حال حاضر به عنوان مهم ترین عامل تاثیرگذار بر عملکرد ایمن رانندگان تلقی می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 151
لینک کوتاه:
magiran.com/p1866163 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!