بررسی آزمایشگاهی تاثیر استفاده از خرده آسفالت بر ویژگی های مخلوط میکروسرفیسینگ

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مسائل زیست محیطی تولید تراشه ی آسفالت و تلاش برای حفظ معادن طبیعی، از جمله عوامل اصلی استفاده از خرده آسفالت هستند. علاوه بر آن خواص سنگدانه های خرده آسفالت می تواند برخی از ویژگی های مخلوط های آسفالتی را بهبود بخشد. از آن جایی که این مواد در عملیات ترمیم و یا نوسازی روسازی راه تولید می شوند، بهتر آن است که در همان عملیات نیز مصرف گردند. یکی از بهترین روش های ترمیم و نگهداری راه، استفاده از مخلوط میکروسرفیسینگ است که برای حفاظت پیشگیرانه از روسازی موجود به کار می رود. از این رو استفاده از خرده آسفالت در مخلوط میکروسرفیسینگ می تواند موجب توسعه ی کاربرد این روش گردد. در این پژوهش ابتدا ترکیب مناسب اختلاط مصالح برای نمونه های حاوی 95، 69 و 43 درصد خرده آسفالت و نمونه های حاوی 100 درصد سنگدانه ی تازه تعیین و سپس آزمایشات طراحی اولیه ی مخلوط میکروسرفیسینگ روی آن ها انجام شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که نمونه های حاوی خرده آسفالت، گرچه معیار های آیین نامه را براورده می نمایند اما در مقایسه با نمونه های حاوی سنگدانه ی تازه، نیاز به اندکی قیر بیشتر برای به دست آوردن بهم پیوستگی کافی در مدت زمان مشخص شده دارند. با این حال نمونه های حاوی مقادیر بیشتر خرده آسفالت، نیاز به مقادیر کمتر افزودنی برای افزایش کارایی و زمان اختلاط مخلوط داشته اند که این موضوع کاملا افزایش مقدار قیر مورد نیاز را توجیه می کند. هم چنین اندود بودن مصالح خرده آسفالت از عریان شدگی این مصالح در مجاورت آب جلوگیری کرده است. از میان نمونه های حاوی خرده آسفالت، نمونه ی دارای 69 درصد خرده آسفالت عملکرد بهتری را از خود نشان داده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
237 تا 247
لینک کوتاه:
magiran.com/p1866169 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!