بررسی تاثیر فاکتورهای هندسی ذخایر معدنی بر پارامترهای مدل سازی نرم افزاری با تاکید بر کانسارهای رگه ای (مورد کاوی: کانسار مس رگه ای تکنار)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
هدف از ارزیابی کانسار، پیش بینی مشخصات فیزیکی کانسار از طریق گردآوری و تحلیل نمونه و مدلسازی ابعاد شکل و توزیع عیار آن است. عواملی متعددی در فرآیند مدل سازی کانسارها موثر می باشند. در این تحقیق تلاش گردید تا در قالب مطالعه یک کانسار رگه ای مس سولفیدی، تاثیرات محدودیت های مرتبط با فاکتورهای هندسی کانسار، بر فرآیند مدلسازی نرم افزاری ذخیره بیان شود و تکنیک های متناسب سازی فرآیند مدلسازی جهت برخورد با این فاکتورها و افزایش دقت مدلسازی پیشنهاد گردد. مجموع اطلاعات اکتشافی به کار گرفته شده برای این محدوده برابر 1457 متر حفاری مغزه گیری و 4839 متر گمانه پودری می-باشد. به منظور تکمیل اطلاعات اکتشافی، از اطلاعات به دست آمده از 2685 متر چال پودری استخراجی نیز در عملیات مدل سازی استفاده گردید. جهت حصول نتیجه نزدیک به واقعیت، مدل سازی به وسیله تهیه رویه توپوگرافی، مدل سازی گسل های موثر در کانسار، مدل سه بعدی گمانه ها و مدل سه بعدی زون کانی زایی انجام شد. پس از مراحل ذکر شده بالا با در نظر گرفتن عیار28/0 درصد به عنوان عیار اقتصادی کانسار مس، مدل سازی به روش کریجینگ و عکس مجذور فاصله انجام گردید. برآورد تناژ در روش کریجینگ برابر 118250تن و در روش عکس مجذور فاصله برابر 125150تن صورت گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
140 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p1866530 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!