تحلیل الگوی فضایی و پویایی لکه های گیاهی مرتع در فشارهای مختلف چرایی (مطالعه موردی: مراتع کوهسری سمیرم)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
الگوی استقرار گیاهان در مناطق خشک و نیمه خشک عمدتا به صورت لکه های گیاهی است. در مراتع خشک و نیمه خشک، چرای دام بعنوان یکی از مهم ترین عوامل ایجاد آشفتگی، بر پویایی لکه های گیاهی تاثیر زیادی دارد. پویایی لکه ها یکی از مفاهیمی است که در فشارهای محیطی و مدیریتی تغییرات قابل توجهی دارد. پژوهش حاضر با مطالعه ی پارامترهای لکه های گیاهی در طول زمان و در سه شدت چرای دام، به تغییرات پویایی لکه های گیاهی در مراتع نیمه خشک سمیرم پرداخته است. بدین منظور، ابتدا شبکه نمونه برداری طراحی شد و در نقاط معرف هر یک از ناحیه های چرایی، 200 ترانسکت عمود بر هم قرار داده شدند. در راستای هر ترانسکت طول، عرض، ارتفاع لکه های گیاهی و طول فضای بین لکه های گیاهی در مدت 4 سال یادداشت شدند. پویایی لکه های گیاهی با قاعده ی ریاضی ریمان محاسبه و در طول گرادیان چرایی (از ناحیه ی بدون فشار چرا به ناحیه ی با فشار چرایی زیاد) با تحلیل شبکه عصبی مصنوعی در نرم افزار Matlab شبیه سازی شد. نتایج حاکی از آن است که بین پارامترهای اندازه گیری شده در ناحیه های مختلف چرایی، تفاوت معنی داری وجود دارد (p<0. 05). پویایی لکه ها در طول گرادیان حاکی از کاهش تغییرات خصوصیات اندازه گیری لکه های گیاهی از فشار چرایی بیشتر به فشار چرایی کمتر بوده است. تغییرات وضعیت و گرایش مرتع پس از دوره 10 ساله قرق نیز؛ موید کاهش پویایی لکه های گیاهی است. از این رو به نظر می رسد بررسی پویایی گیاهان در طول گرادیان های محیطی و حتی مدیریتی معرف خوبی در ارزیابی وضعیت اکوسیستم های مرتعی مناطق خشک و نیمه خشک باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
154 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p1867448 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!