تاثیر گلسنگ بر جوانه زنی گونه های ،Stipa caucasica Schmalh ،Melica ciliata L ،Bromus tectorum L Taeniatherum caput-medusae (L.) Nevski

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
وجود پوشش گیاهی پراکنده از ویژگی های مناطق خشک و نیمه خشک است و در برخی موارد فضای خالی بین این گیاهان با پوسته های زیستی مانند گلسنگ ها، پوشیده می شود. این پوسته ها در یک اکوسیستم مرتعی از جهات گوناگون اهمیت دارند و تاثیرات متعددی بر جوانه زنی و زنده مانی گیاهان آوندی می گذارند. در این تحقیق تاثیرگذاری گلسنگ ها به عنوان بخش مهمی از پوسته های زیستی بر جوانه زنی گیاهان علفی غالب مراتع استپی واقع در پارک ملی گلستان بررسی شده است. به منظور بررسی تاثیر گلسنگ ها بر جوانه زنی گیاهان، ابتدا بذرهای چهار گونه گیاهی غالب منطقه شامل: ،Stipa caucasica ،Bromus tectorum Melica ciliata و Taeniatherum caput-medusae از عرصه جمع آوری شده و سه تیمار مختلف شامل گلسنگ زنده، حذف گلسنگ و کنترل در آزمایشگاه بر درصد جوانه زنی و سرعت جوانه زنی ((t50 این بذور مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که درصد جوانه زنی دو گونه Stipa caucasica ،Bromus tectorum در تیمارهای مختلف با هم اختلاف معنی داری داشتند و میانگین درصد جوانه زنی چهار گونه S. caucasica ،M. ciliata ،B. tectorumو T. caput-medusaeبه ترتیب برابر با 4/86، 47/95، 2/51 و 13/94 درصد بود. هم چنین سرعت جوانه زنی سه گونه M. ciliata ،S. caucasica و T. caput-medusae در بین تیمارها تفاوت معنی داری داشت، به طوری که میانگین سرعت جوانه زنی بذرهای S. caucasica ،M. ciliata ،B. tectorum و T. caput-medusae به ترتیب برابر با 57/0، 62/2، 06/6 و 75/2 روز بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
223 تا 231
لینک کوتاه:
magiran.com/p1867452 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!