شناسایی شاخص های فرهنگ سازمانی کارآفرینانه و ساخت و اعتباریابی ابزار اندازه گیری آن در نهاد کتابخانه های عمومی کشور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخص های فرهنگ سازمانی کارآفرینانه و ساخت و اعتباریابی ابزار اندازه گیری آن در نهاد کتابخانه های عمومی کشور صورت گرفته است.
این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع پژوهش توصیفی – همبستگی به روش ساخت ابزار است. جامعه آماری، شامل کلیه ی کتابداران نهاد کتابخانه های عمومی مراکز استان های تهران، شیراز، اصفهان، بیرجند و کرمانشاه که شامل 385 نفر بودند و از این تعداد طبق جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان 191 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری به شیوه خوشه ایچند مرحله ای انجام شد. روایی ابزار به شیوه روایی محتوا و تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی محاسبه شد. پایایی ابزار نیز با استفاده از آلفای کرونباخ برای هر شاخص و کل ابزار (89/0) و روش دونیم کردن صورت گرفت، که برای گویه های فرد 82/0 و برای گویه های زوج 78/0 به دست آمد، که این نتایج نشان از پایایی مناسب این ابزار است.
بر اساس یافته های پژوهش حاضر، شاخص های فرهنگ سازمانی کارآفرینانه نهاد کتابخانه های عمومی عبارتند از: شور و شوق سازمانی، همکاری و ارتباطات برون سازمانی، آموزش مستمر و حمایت از توسعه، انسجام و نگرش سیستمی، سیاست گزاری و برنامه ریزی برای فرصت تغییر و خدمات و بازاریابی کتابخانه. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی روایی و پایایی مناسب ابزار را تائید کرد. در نهایت با توجه به ویژگی های روان سنجی مطلوب ابزار فرهنگ سازمانی کارآفرینانه نهاد کتابخانه های عمومی، می توان از این ابزار به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش های مرتبط استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p1870117 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!