تاثیر فن آوری اطلاعات بر چابکی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پژوهش حاضر در نظر دارد تا به بررسی اثرگذاری استفاده از فن آوری اطلاعات برچابکی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی بپردازد
این پژوهش از حیث روش شناسی، توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان و مدیران کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی بودند که بدلیل محدود بودن جامعه نمونه گیری انجام نشد. برای سنجش ضریب نفوذ فن آوری اطلاعات از مدل دیویس (1989) و برای سنجش ضریب چابکی سازمانی از مدل شریفی و ژانگ (1999) استفاده شد. ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه می باشد که پایایی پرسشنامه ها از طریق آلفای کرونباخ بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها در پژوهش حاضر، پاسخ ها با استفاده از نرم افزار SPSS23 و اسمارتپلس به رایانه منتقل شده و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد، همچنین برای تحلیل پژوهش بعد از انجام آزمون نرمال بودن داده های متغیرهای پژوهش، از روش های ضریب همبستگی اسپیرمن و مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده آزمون کلموگروف اسمیرنف به بررسی نرمال بودن داده ها پرداخته شد. همچنین در ادامه تحلیل ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری با پی ال اس به بررسی فرضیه های فرعی و اصلی این پژوهش پرداخته شد.
نتیجه ی پژوهش نشان داد که، بین فن آوری اطلاعات با چابکی کتابخانه رابطه ی معنادار وجود دارد و همبستگی بین تک تک متغیرهای مستقل و وابسته در حد مطلوب بود، همچنین تمامی فرضیه های پژوهش با توجه به نمونه های اخذ شده مورد تایید واقع شدند.
زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p1870126 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!