تلفات جاده ای گوشتخواران با تاکید بر تلفات جاده ای یوزپلنگ و پلنگ در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
تخریب و کاهش کیفیت زیستگاه ها در حال حاضر از مهم ترین تهدیدات تنوع زیستی در جهان محسوب می شوند و در حال حاضر جاده ها یکی از عوامل اصلی تخریب و از هم گسیختگی زیستگاه های حیات وحش به شمار می روند. در مطالعه حاضر با بررسی رکوردهای دریافتی از مرگ و میر پستانداران در فاصله سال های 1386 تا نیمه نخست 1394، تصادفات جاده ای به عنوان اولین عامل تاثیر گذار بر مرگ و میر گوشت خواران کشور، شناسایی شد و 52 درصد از مرگ و میر پستانداران به طور مستقیم در ارتباط با تصادفات جاده ای تعیین شد.گوشت خواران با 42/64 درصد، بالاترین آمار مرگ و میر جاده ای را نشان دادند که در بین گوشت خواران، سگ سانان بیش ترین درصد آمار مرگ و میر جاده ای را داشتند، نزدیک به 63 درصد و گربه سانان با 20 درصد در مکان بعدی قرارگرفتند. همچنین52 درصد مرگ و میر یوزپلنگ آسیاییVenaticus Acinonyx jabatus به طور مستقیم به عامل تصادفات جاده ای ارتباط داشت. جاده پارک ملی گلستان 39درصد از تلفات جاده ای حیات وحش کشور و 78 درصد از تلفات جاده ای پلنگ Panthera pardus saxicolor را سبب شده است. تصادفات جاده ای را باید عامل مهمی دانست که در حال حاضر جمعیت بسیاری از گوشت خواران راس هرم غذایی را در معرض تهدید قرار داده است. لذا ضروریست به کارگیری روش های استاندارد برای ایمن سازی جاده ها جهت عبور حیات وحش و سایر اقدامات حفاظتی هماهنگ با برنامه های توسعه شهری و روستایی، مورد توجه تصمیم گیران قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 151
لینک کوتاه:
magiran.com/p1870683 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!